Ruohonjuuri Oy:n markkinoinnin kehittäminen ekologiset kuluttajatarpeet huomioon ottaen
Pääkkönen, Sina (2025)
Pääkkönen, Sina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308371
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajayritys Ruohonjuuri Oyn: markkinoinnin kehittämismahdollisuuksia uusien asiakaskohderyhmien tavoittamiseksi ekologisten tuotteiden markkinoilla. Työn taustalla vaikutti ekologisen kuluttamisen kasvava merkitys ja Ruohonjuuren tavoite laajentaa tunnettuuttaan monimuotoisilla markkinoilla. Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään sekä nykyisten että potentiaalisten asiakkaiden odotuksia, arvoja ja käyttäytymistä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa. Yrityksen nykytilaa ja markkinointistrategioita analysoitiin haastattelemalla Ruohonjuuren asiakaskokemusjohtajaa. Nykyisten asiakkaiden näkemyksiä arvoista, ostokäyttäytymisestä ja suosituista markkinointikanavista kerättiin sähköisellä kyselyllä. Vertailuanalyysi toiseen ekologisen alan yritykseen, kansainvälisesti menestyneeseen Erewhoniin, tarjosi inspiraatiota ja uusia näkökulmia Ruohonjuuren toiminnan kehittämiseen.
Tutkimustulokset osoittivat Ruohonjuuren nykyisen asiakaskunnan olevan poikkeuksellisen sitoutunut ympäristöarvoihin, mikä korostaa yrityksen vahvan vastuullisuusimagon merkitystä. Vaikka markkinointi nojautui vahvasti omiin digitaalisiin kanaviin, uutiskirjeet koettiin yllättävän tärkeiksi tiedonlähteiksi, kun taas sosiaalinen media toimi ensisijaisesti inspiraation ja tarjousten löytämisen välineenä.
Vertailuanalyysissa nostettiin esiin Erewhonin panostus vaikuttajamarkkinointiin, mikä voisi tarjota myös Ruohonjuurelle uusia ideoita yhä laajempien kohderyhmien tavoittamiseen. Lisäksi vertailussa paljastui eroja kanta-asiakasohjelmien rakenteissa, mikä antoi ajatuksia Ruohonjuuren oman ohjelman kehittämiseen.
Tulosten perusteella Ruohonjuuren tulisi säilyttää arvolähtöinen markkinointinsa, mutta sen rinnalle tulisi kehittää tarinallisia, visuaalisia ja yhteisöllisyyttä korostavia keinoja uusien kohderyhmien tavoittamiseksi. Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnissa tulisi suosia aitoja, arvoiltaan yhteensopivia henkilöitä. Keskeisenä kehityskohteena esitettiin uuden kanta-asiakasohjelman luominen yhteisöllisyyttä ja vastuullisuutta tukemaan, mikä voisi vahvistaa brändin vetovoimaa uusien asiakkaiden silmissä ja samalla syventää nykyisten asiakkaiden lojaaliutta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa. Yrityksen nykytilaa ja markkinointistrategioita analysoitiin haastattelemalla Ruohonjuuren asiakaskokemusjohtajaa. Nykyisten asiakkaiden näkemyksiä arvoista, ostokäyttäytymisestä ja suosituista markkinointikanavista kerättiin sähköisellä kyselyllä. Vertailuanalyysi toiseen ekologisen alan yritykseen, kansainvälisesti menestyneeseen Erewhoniin, tarjosi inspiraatiota ja uusia näkökulmia Ruohonjuuren toiminnan kehittämiseen.
Tutkimustulokset osoittivat Ruohonjuuren nykyisen asiakaskunnan olevan poikkeuksellisen sitoutunut ympäristöarvoihin, mikä korostaa yrityksen vahvan vastuullisuusimagon merkitystä. Vaikka markkinointi nojautui vahvasti omiin digitaalisiin kanaviin, uutiskirjeet koettiin yllättävän tärkeiksi tiedonlähteiksi, kun taas sosiaalinen media toimi ensisijaisesti inspiraation ja tarjousten löytämisen välineenä.
Vertailuanalyysissa nostettiin esiin Erewhonin panostus vaikuttajamarkkinointiin, mikä voisi tarjota myös Ruohonjuurelle uusia ideoita yhä laajempien kohderyhmien tavoittamiseen. Lisäksi vertailussa paljastui eroja kanta-asiakasohjelmien rakenteissa, mikä antoi ajatuksia Ruohonjuuren oman ohjelman kehittämiseen.
Tulosten perusteella Ruohonjuuren tulisi säilyttää arvolähtöinen markkinointinsa, mutta sen rinnalle tulisi kehittää tarinallisia, visuaalisia ja yhteisöllisyyttä korostavia keinoja uusien kohderyhmien tavoittamiseksi. Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnissa tulisi suosia aitoja, arvoiltaan yhteensopivia henkilöitä. Keskeisenä kehityskohteena esitettiin uuden kanta-asiakasohjelman luominen yhteisöllisyyttä ja vastuullisuutta tukemaan, mikä voisi vahvistaa brändin vetovoimaa uusien asiakkaiden silmissä ja samalla syventää nykyisten asiakkaiden lojaaliutta.