Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sinun lapsesi, meidän lapsemme : tuen tarpeisen lapsen palveluprosessi kotoa varhaiskasvatukseen

Lehtisalo, Jutta (2025)

 
Avaa tiedosto
Lehtisalo_Jutta.pdf (2.222Mt)
Lataukset: 


Lehtisalo, Jutta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308475
Tiivistelmä
Lapsen varhaiskasvatuksen aloitus on koko perhettä koskeva uusi elämävaihe, ja siihen liittyy paljon erilaisia tunteita ja odotuksia. Tuen tarpeisen lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa on paljon käytännössä huomioitavia asioita, mutta yksi merkityksellisimmistä ja panostettavista asioista on sujuvan ja luottamuksellisen yhteistyön rakentaminen kodin ja varhaiskasvatuksen välille. Yhteistyö on monen tekijän summa, mutta luottamuksen ja turvallisuuden tunteen tulee olla läsnä, jotta yhteistyö on molempia osapuolia kunnioittavaa.

Varhainen puuttuminen ja riittävän tuen järjestäminen lapselle on varhaiskasvatuslain määrittelemää varhaiserityiskasvatusta. Varhaiserityiskasvatusta voidaan tarkastella niin rakenteena, pedagogisena toimintana kuin tieteenalana. Se on osa varhaiskasvatusta, inklusiivista toimintatapaa, jonka toteutumisesta vastaa varhaiskasvatuksen erityisopettaja, yhdessä muun henkilöstön kanssa.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten tuen tarpeessa olevan lapsen tunnistaminen vaikuttaa palveluprosessin kulkuun, kun lapselle haetaan varhaiskasvatuspaikkaa. Työn tuotoksen on tarkoitus tukea ja huomioida entistä paremmin perheitä ja lapsen tarvittavan tuen oikea-aikaista järjestämistä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä asiat ovat keskeisiä huomioida varhaiskasvatuksen palveluprosessissa erityisesti silloin, kun varhaiskasvatuksen on aloittamassa tuen tarpeinen lapsi. Tutkimuksessa kysyttiin kunnan varhaiskasvatuksen erityisopettajilta kokemuksen pohjalta, mitä asioita olisi keskeistä huomioida ja mitä asioita tulisi kehittää nykyisessä palvelumallissa.

Tuloksien perusteella varhaiskasvatuksen erityisopettajien osaamista ja asiantuntijuutta tulisi hyödyntää aikaisempaa enemmän jo palveluprosessin aikana, sillä koettiin, että heillä olisi tarvittavaa tietoa ryhmien kokoonpanosta ja henkilöstön osaamisesta, mikä voisi olla hyödyllistä tietoa lapsen ryhmään sijoittamisen kannalta. Lisäksi tutkimuksessa tuli selkeästi ilmi, että perheen ja varhaiskasvatuksen väliseen yhteistyön alkuvaiheeseen tulisi panostaa entistä enemmän ja selkeänä kehittämisideana esiin nousi kotikäynnin lisääminen osaksi palveluprosessia. Tällä koettiin olevan suuri vaikutus luottamuksellisen yhteistyön alkamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste