Sairaanhoitajaopiskelijan paineensietokyky ja sen kehittyminen harjoitteluissa; interaktiivinen tehtävä
Metsäluoma, Milja (2025)
Metsäluoma, Milja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018502
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan opinnot koostuvat suureksi osaksi ammattitaitoa edistävistä harjoitteluista, jotka antavat sairaanhoitajaopiskelijoille tärkeää kokemusta oikeista hoitotilanteista. Sairaanhoitaja tarvitsee hyvää paineensietokykyä työssään, koska työnkuva on laajaa ja vastuullista. Hoitoalalla opiskelevien kokema stressi on yhteydessä tutkinnon loppuun saattamiseen, akateemiseen pärjäämiseen ja hoitotyön laatuun. Harjoitteluissa stressaaminen voi vaikuttaa koko työuraan ja ammatti-identiteettiin. Toimeksiantaja toi ilmi paineensietokyvyn kehityksen tarpeen sairaanhoitajaopiskelijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää interaktiivinen tehtävä, joka tukee sairaanhoitajaopiskelijoiden paineensietokyvyn kehittymistä harjoitteluiden aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa opiskelijaa tunnistamaan ja kehittämään resilienssitaitojaan, jotka tukevat ammatillista kasvua ja stressinhallintataitoja, jotka auttavat pärjäämään harjoitteluissa. Paineensietokyvyn kehittäminen on tärkeää ammatissa pysymisessä ja vaikeuksien kohtaamisessa ja niihin voidaan vaikuttaa itsetuntemuksen lisäämisellä, rentoutusmenetelmillä, sosiaalisilla taidoilla ja vuorovaikutustaidoilla sekä ajattelutavalla ja asenteilla. Interaktiivisen tehtävän avulla sairaanhoitajaopiskelijat voivat kehittää paineensietokykyään ja lisätä itsetuntemustaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, jonka vaiheisiin kuuluu kehittämistarpeen tunnistus, ideavaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja työn viimeisteleminen. Ideointivaiheessa käytettiin aivoriihtä ja benchmarkkausta ja luonnosteluvaiheessa koottiin teoriapohjaa. Kehittelyvaiheessa toteutettiin tehtävän prototyyppi ja se testattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla. Sairaanhoitajaopiskelijoilta pyydettiin palautetta kyselyllä, joka lähetettiin opettajien kautta. Palautteiden perusteella tehtävä oli monipuolinen ja informaatiota aiheesta oli riittävästi ja tehtävän menetelmiä aiotaan käyttää jatkossa. Viimeistelyvaiheessa tehtiin tarpeelliset muutokset palautteista saatujen tulosten perusteella.
Jatkokehitysideana voisi olla tarkempi tutkimus siitä, miten sosiaali- ja terveys-alan työyhteisön tuki vaikuttaa resilienssiin. Jatkokehitysideana voisi olla haasteellisemman interaktiivisen tehtävän tekeminen. Nursing studies consist largely of professional training, which gives nursing students important experience in real-life nursing situations. A nurse needs good stress tolerance to cope with the job, as the job description is broad and responsible. The stress experienced by nursing students is related to completing their degree, academic success and the quality of nursing work. Stress during the trainings can affect entire career and work identity. The commissioner highlighted the need for development of pressure tolerance among nursing students.
The purpose of the thesis was to produce interactive learning task for nursing students about the stress tolerance of nursing students and how it develops in clinical practices. The objective of this thesis was to strengthen nursing students' knowledge of resilience and develop their resilience skills that support and help their professional growth and stress tolerance. Developing stress tolerance plays an important role in staying in the field and facing difficulties, and these can be influenced by increasing self-awareness, relaxation methods, social and interaction skills, as well as thinking and attitudes. With the interactive task nurses can develop their stress tolerance and increase their self-awareness.
The thesis was implemented as a product development process, the stages of which include the identification of the development need, the ideation phase, the sketching phase, the development phase and the finalization of the work. Brainstorming and benchmarking were used in the ideation phase and the theoretical base was collected and written in the drafting phase. In the development phase, a prototype of the task was implemented and given for nursing students for testing. Feedback was requested from nursing students using a feedback survey, which was sent by teachers. Based on the feedback, the task was versatile and there was sufficient information about the topic and the methods in the task are planned to be used in the future. In the finalization phase, the necessary changes were made based on the results of the feedback.
A further development idea could be a more precise study on how social and healthcare community support affects to resilience. The further development proposition could be developed by making the interactive tasks more challenging.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää interaktiivinen tehtävä, joka tukee sairaanhoitajaopiskelijoiden paineensietokyvyn kehittymistä harjoitteluiden aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa opiskelijaa tunnistamaan ja kehittämään resilienssitaitojaan, jotka tukevat ammatillista kasvua ja stressinhallintataitoja, jotka auttavat pärjäämään harjoitteluissa. Paineensietokyvyn kehittäminen on tärkeää ammatissa pysymisessä ja vaikeuksien kohtaamisessa ja niihin voidaan vaikuttaa itsetuntemuksen lisäämisellä, rentoutusmenetelmillä, sosiaalisilla taidoilla ja vuorovaikutustaidoilla sekä ajattelutavalla ja asenteilla. Interaktiivisen tehtävän avulla sairaanhoitajaopiskelijat voivat kehittää paineensietokykyään ja lisätä itsetuntemustaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, jonka vaiheisiin kuuluu kehittämistarpeen tunnistus, ideavaihe, luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe ja työn viimeisteleminen. Ideointivaiheessa käytettiin aivoriihtä ja benchmarkkausta ja luonnosteluvaiheessa koottiin teoriapohjaa. Kehittelyvaiheessa toteutettiin tehtävän prototyyppi ja se testattiin sairaanhoitajaopiskelijoilla. Sairaanhoitajaopiskelijoilta pyydettiin palautetta kyselyllä, joka lähetettiin opettajien kautta. Palautteiden perusteella tehtävä oli monipuolinen ja informaatiota aiheesta oli riittävästi ja tehtävän menetelmiä aiotaan käyttää jatkossa. Viimeistelyvaiheessa tehtiin tarpeelliset muutokset palautteista saatujen tulosten perusteella.
Jatkokehitysideana voisi olla tarkempi tutkimus siitä, miten sosiaali- ja terveys-alan työyhteisön tuki vaikuttaa resilienssiin. Jatkokehitysideana voisi olla haasteellisemman interaktiivisen tehtävän tekeminen.
The purpose of the thesis was to produce interactive learning task for nursing students about the stress tolerance of nursing students and how it develops in clinical practices. The objective of this thesis was to strengthen nursing students' knowledge of resilience and develop their resilience skills that support and help their professional growth and stress tolerance. Developing stress tolerance plays an important role in staying in the field and facing difficulties, and these can be influenced by increasing self-awareness, relaxation methods, social and interaction skills, as well as thinking and attitudes. With the interactive task nurses can develop their stress tolerance and increase their self-awareness.
The thesis was implemented as a product development process, the stages of which include the identification of the development need, the ideation phase, the sketching phase, the development phase and the finalization of the work. Brainstorming and benchmarking were used in the ideation phase and the theoretical base was collected and written in the drafting phase. In the development phase, a prototype of the task was implemented and given for nursing students for testing. Feedback was requested from nursing students using a feedback survey, which was sent by teachers. Based on the feedback, the task was versatile and there was sufficient information about the topic and the methods in the task are planned to be used in the future. In the finalization phase, the necessary changes were made based on the results of the feedback.
A further development idea could be a more precise study on how social and healthcare community support affects to resilience. The further development proposition could be developed by making the interactive tasks more challenging.