Pianonsoiton opetuksen haasteet nykyajassa : kokemuksia työn merkityksellisyydestä ja haasteista tämän päivän musiikkioppilaitoksessa
Vanhamäki-Hanhikoski, Johanna (2025)
Vanhamäki-Hanhikoski, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018540
Tiivistelmä
Pianonsoiton opettajien työnkuva musiikkioppilaitoksissa on muuttunut suuresti viime vuosina. Kokemus työn merkityksellisyydestä on yksi tärkeimmistä työhyvinvoinnin osatekijöistä. Tämän työn tarkoituksena oli tutkia ja kuvailla, kuinka pianonsoiton opettajat kokevat työnsä merkityksellisyyden ja siihen kohdistuvat haasteet nykyajan musiikkioppilaitoksessa. Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa pianonsoiton opettajien kokemuksista musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmien kanssa työskenteleville toimijoille ja muille työn järjestämisestä vastaaville tahoille. Tuloksia voi hyödyntää myös kehityskeskusteluiden materiaalina sekä pianopedagogien koulutuksen sisältöjä suunniteltaessa.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena, jossa tietoa kerättiin sekä sähköisen kyselylomakkeen että puolistrukturoidun haastattelun avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Pianonsoiton opettajien kokemia haasteita olivat oppilaiden oppimiskykyyn liittyvät ongelmat, sävellyksen ja improvisaation sisällyttäminen opetukseen sekä lisääntynyt muu työ. Entistä opiskelijalähtöisempi pedagogiikka koettiin pääosin työn merkityksellisyyttä vahvistaneeksi tekijäksi, mutta oppilaitosten resurssit koettiin samalla usein riittämättömiksi. Muutokset opetuksen järjestelyssä ja sisällöissä koettiin positiivisimpina niissä organisaatioissa, joissa oli käytetty konkreettisia tukikeinoja uuden opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen siirtymistä. Työn merkityksellisyyden tärkeimmät lähteet löytyivät vuorovaikutuksesta oppilaiden ja kollegojen kanssa.
Tulosten perusteella olisi tärkeää, että pianonsoiton opettajat saisivat täydennyskoulutusta erilaisten oppijoiden kohtaamiseen. Myös opetussuunnitelman sekä nykyajan asettamat vaatimukset ja oppilaitosten todelliset resurssit täytyisi saada vastaamaan paremmin toisiaan.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena, jossa tietoa kerättiin sekä sähköisen kyselylomakkeen että puolistrukturoidun haastattelun avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Pianonsoiton opettajien kokemia haasteita olivat oppilaiden oppimiskykyyn liittyvät ongelmat, sävellyksen ja improvisaation sisällyttäminen opetukseen sekä lisääntynyt muu työ. Entistä opiskelijalähtöisempi pedagogiikka koettiin pääosin työn merkityksellisyyttä vahvistaneeksi tekijäksi, mutta oppilaitosten resurssit koettiin samalla usein riittämättömiksi. Muutokset opetuksen järjestelyssä ja sisällöissä koettiin positiivisimpina niissä organisaatioissa, joissa oli käytetty konkreettisia tukikeinoja uuden opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen siirtymistä. Työn merkityksellisyyden tärkeimmät lähteet löytyivät vuorovaikutuksesta oppilaiden ja kollegojen kanssa.
Tulosten perusteella olisi tärkeää, että pianonsoiton opettajat saisivat täydennyskoulutusta erilaisten oppijoiden kohtaamiseen. Myös opetussuunnitelman sekä nykyajan asettamat vaatimukset ja oppilaitosten todelliset resurssit täytyisi saada vastaamaan paremmin toisiaan.