Vastuullisuusohjelma Merkintätalo Oy:lle
Moisiomäki, Johanna (2025)
Moisiomäki, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308447
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli selvittää forssalaisen Merkintätalo Oy:n vastuullisuuteen vaikuttavat toimet sekä sidosryhmien kokemukset yrityksen vastuullisuuden toteutumisesta. Lisäksi tavoitteena oli suunnitella yritykselle tavoitteellinen vastuullisuusohjelma. Työn tilaaja, Merkintätalo Oy, on graafisen alan yritys, joka valmistaa turvallisuus-, tuote- ja mainosmerkintään sekä opasteisiin liittyviä tuotteita. Yrityksellä ei kokonsa puolesta ole velvoitetta raportoida vastuullisuustiedoistaan, mutta sen asiakkaina on yrityksiä, joita EU-direktiivin mukainen raportointivelvollisuus koskee. Osana näiden yritysten arvoketjuja Merkintätalo Oy halusi vastata sidosryhmiensä tiedontarpeeseen ja kertoa avoimesti omista vastuullisuustiedoistaan.
Työn aluksi koottiin yritysvastuullisuuteen liittyvää taustatietoa. Vastuullisuusohjelman aineisto kerättiin haastattelemalla työn tilaajaa sekä heidän henkilökuntaansa. Lisäksi yrityksen sidosryhmille tehtiin verkkokysely. Kyselyyn vastasi viisi yrityksen yhteistyökumppania. Tilaajan teemahaastattelun ja siihen liittyvän kaksoisolennaisuusanalyysin perusteella löydettiin yrityksen vastuullisuuden kannalta tärkeimmät toimet, joiden perusteella asetettiin tavoitteet ja mittarit. Vastuullisuusohjelma suunniteltiin vuosille 2025–2027.
Tutkimuksesta selvisi, että Merkintätalo Oy:ssä oli jo aiemmin kiinnitetty vastuullisuuteen huomiota. Yrityksen arvoissa korostuivat asiakaslupaus ja yhteistyön luottamuksellisuus. Lisäksi yrityksessä arvostettiin nykyaikaisten menetelmien tuomaa tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Merkityksellisimmäksi voimavaraksi tunnistettiin kuitenkin työntekijät, asiakkaat ja yhteistyöverkostot. Yrityksen kotisivuilla julkaistava vastuullisuusohjelma tarjoaa yritykselle jatkuvan parantamisen työkalun, jolla viestitään sidosryhmille vastuullisuustyön tavoitteista ja kehityksestä.
Työn aluksi koottiin yritysvastuullisuuteen liittyvää taustatietoa. Vastuullisuusohjelman aineisto kerättiin haastattelemalla työn tilaajaa sekä heidän henkilökuntaansa. Lisäksi yrityksen sidosryhmille tehtiin verkkokysely. Kyselyyn vastasi viisi yrityksen yhteistyökumppania. Tilaajan teemahaastattelun ja siihen liittyvän kaksoisolennaisuusanalyysin perusteella löydettiin yrityksen vastuullisuuden kannalta tärkeimmät toimet, joiden perusteella asetettiin tavoitteet ja mittarit. Vastuullisuusohjelma suunniteltiin vuosille 2025–2027.
Tutkimuksesta selvisi, että Merkintätalo Oy:ssä oli jo aiemmin kiinnitetty vastuullisuuteen huomiota. Yrityksen arvoissa korostuivat asiakaslupaus ja yhteistyön luottamuksellisuus. Lisäksi yrityksessä arvostettiin nykyaikaisten menetelmien tuomaa tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Merkityksellisimmäksi voimavaraksi tunnistettiin kuitenkin työntekijät, asiakkaat ja yhteistyöverkostot. Yrityksen kotisivuilla julkaistava vastuullisuusohjelma tarjoaa yritykselle jatkuvan parantamisen työkalun, jolla viestitään sidosryhmille vastuullisuustyön tavoitteista ja kehityksestä.