Jazztanssin tekniikkaharjoittelu kansantanssin tukena
Skyttä, Karoliina (2025)
Skyttä, Karoliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018529
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee, miten jazztanssin tekniikkaharjoitteilla voidaan tukea kansantanssijoiden harjoittelua. Tavoitteena on pohtia mitä haasteita tämän päivän kansantanssissa on, mitä kansantanssin tekniikkaharjoitteluun tarvittaisiin ja miten jazztanssin voi vastata näihin tarpeisiin. Kirjallisen osion lisäksi työssä on pedagoginen opetuskokeilu.
Teksti pohjautuu lähdekirjallisuuteen, haastatteluihin sekä opetuskokeiluun kansantanssiryhmä Kimaralle. Opetuskokeilun tavoitteena oli tukea kohderyhmän tekniikkaharjoittelua jazztanssin metodiikan keinoin.
Opinnäytetyössä avataan kansantanssille ominaisia piirteitä ja haasteita sekä miten jazztanssin tekniikkaharjoitteilla näitä voidaan tukea. Työssä perehdytään opetuskokeiluun valikoituneisiin tanssillisiin osa-alueisiin ja avataan tekniikkaharjoitteiden sisältöjä sekä opetuskokeilun havaintoja ja tuloksia. Työn tuloksista voidaan päätellä missä kohderyhmä kehittyi ja mitkä jazztanssin osa-alueet voivat tukea kansantanssin tekniikkaharjoittelua.
Teksti pohjautuu lähdekirjallisuuteen, haastatteluihin sekä opetuskokeiluun kansantanssiryhmä Kimaralle. Opetuskokeilun tavoitteena oli tukea kohderyhmän tekniikkaharjoittelua jazztanssin metodiikan keinoin.
Opinnäytetyössä avataan kansantanssille ominaisia piirteitä ja haasteita sekä miten jazztanssin tekniikkaharjoitteilla näitä voidaan tukea. Työssä perehdytään opetuskokeiluun valikoituneisiin tanssillisiin osa-alueisiin ja avataan tekniikkaharjoitteiden sisältöjä sekä opetuskokeilun havaintoja ja tuloksia. Työn tuloksista voidaan päätellä missä kohderyhmä kehittyi ja mitkä jazztanssin osa-alueet voivat tukea kansantanssin tekniikkaharjoittelua.