Jalkineprojekti TIENI-brändille
Viitala, Hannu (2025)
Viitala, Hannu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018536
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esittelen yhteistyötäni Tuulia Ivalon kanssa suunnitellessani jalkinetta hänen uudelle vaatemerkilleen, Tieni-brändille. Tarkastelen Tuulian brändin taustalla olevia arvoja, tavoitteita ja kohderyhmää sekä syvennyn ajattoman muodin käsitteeseen, joka on keskeinen osa brändin identiteettiä. Lisäksi työssä käsitellään projektin kytköstä Italiaan ja sen vaikutuksia brändi identiteettiin ja sen kehittymiseen.
Opinnäytetyössäni kerron omasta roolistani Tieni-brändin saapikkaiden suunnittelussa ja kaavoittamisessa sekä tuotantoyrityksen etsimisestä Italiasta. Tavoitteena on suunnitella ja kaavoittaa naisten alle polven ulottuva saapas, joka on korkealaatuinen, ajaton ja tyylikäs perustuote. Saappaan suunnittelussa keskeistä on käyttömukavuus ja ergonomia ja sen muotoilussa korostuvat minimalistisuus ja linjakkuus. Kuvaan suunnitteluprosessin eri vaiheet ja esittelen myös jalkineen tuotantoon liittyvät haasteet. Työni keskiössä on vuorovaikutteinen suunnittelumenetelmä, jossa asiakkaan tarpeet, toiveet ja brändin identiteetti yhdistetään suunnittelijan ammattitaitoon ja kriittiseen näkemykseen.
Avainsanat Brändianalyysi, Italia, Suunnitteluprosessi, Ajaton muoti, Tyyli
Opinnäytetyössäni kerron omasta roolistani Tieni-brändin saapikkaiden suunnittelussa ja kaavoittamisessa sekä tuotantoyrityksen etsimisestä Italiasta. Tavoitteena on suunnitella ja kaavoittaa naisten alle polven ulottuva saapas, joka on korkealaatuinen, ajaton ja tyylikäs perustuote. Saappaan suunnittelussa keskeistä on käyttömukavuus ja ergonomia ja sen muotoilussa korostuvat minimalistisuus ja linjakkuus. Kuvaan suunnitteluprosessin eri vaiheet ja esittelen myös jalkineen tuotantoon liittyvät haasteet. Työni keskiössä on vuorovaikutteinen suunnittelumenetelmä, jossa asiakkaan tarpeet, toiveet ja brändin identiteetti yhdistetään suunnittelijan ammattitaitoon ja kriittiseen näkemykseen.
Avainsanat Brändianalyysi, Italia, Suunnitteluprosessi, Ajaton muoti, Tyyli