TCM ( Teacher Classroom Management) -menetelmän toteutuminen Kokkolan varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
Kalliokulju, Minja (2025)
Kalliokulju, Minja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028602
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää TCM-menetelmän toteutumista ja näkymistä päiväkotien arjessa kolmessa päiväkodissa Kokkolassa, varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa haastattelu, saada lisättyä kiinnostusta ja tietoisuutta menetelmästä ja sen kautta lisätä myös menetelmän käyttöä sekä positiivisia työtapoja varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvitettyjen tulosten avulla tuottaa tietoa, jotta saadaan lisättyä kiinnostusta menetelmää ja menetelmän käyttöä kohtaan sekä positiivisia työtapoja varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan varhaiskasvatus. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja se sisältää tapaustutkimuksen piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Saadakseni tietoa menetelmästä haastattelin ensin yhtä TCM-menetelmäohjaajaa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolme varhaiskasvatuksen opettajaa Kokkolan varhaiskasvatusyksiköistä. Haastatteluiden vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusta, positiivista pedagogiikkaa ja TCM-menetelmää sekä esiteltiin muutamia aiempia tutkimuksia TCM-menetelmään liittyen.
Haastattelun tuloksista selvisi, että TCM-menetelmän käyttöönoton myötä näissä varhaiskasvatusyksiköissä positiivisuus, sensitiivisyys sekä työntekijöiden reflektiivisyys on lisääntynyt. Menetelmä on myös tuonut uusia positiivisia työtapoja ja käytänteitä päiväkoteihin sekä lisännyt lapsille halua toimia oikein.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan varhaiskasvatus. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja se sisältää tapaustutkimuksen piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Saadakseni tietoa menetelmästä haastattelin ensin yhtä TCM-menetelmäohjaajaa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolme varhaiskasvatuksen opettajaa Kokkolan varhaiskasvatusyksiköistä. Haastatteluiden vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusta, positiivista pedagogiikkaa ja TCM-menetelmää sekä esiteltiin muutamia aiempia tutkimuksia TCM-menetelmään liittyen.
Haastattelun tuloksista selvisi, että TCM-menetelmän käyttöönoton myötä näissä varhaiskasvatusyksiköissä positiivisuus, sensitiivisyys sekä työntekijöiden reflektiivisyys on lisääntynyt. Menetelmä on myös tuonut uusia positiivisia työtapoja ja käytänteitä päiväkoteihin sekä lisännyt lapsille halua toimia oikein.