Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Jokainen haluaa tulla kohdatuksi ihmisenä, ei ongelmana” : Kokkolan Pilke-ryhmäläisten kokemuksia kohtaamisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa

Linna, Elina (2025)

 
Avaa tiedosto
Linna_Elina.pdf (1.373Mt)
Lataukset: 


Linna, Elina
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028630
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kokkolan Pilke-ryhmäläisten kokemuksia kohtaamisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa ja kerätyn aineiston pohjalta koostaa eettinen ohjeistus opinnäytetyöni toimeksiantajan käyttöön. Tavoitteena oli kannustaa Soiten asiakasohjauksessa ja avopalveluissa työskenteleviä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia reflektoimaan omia toimintatapojaan kohtaamisissa ikääntyneiden, päihdetaustaisten asiakkaiden kanssa.

Opinnäytetyö noudattaa kvalitatiivista tutkimusperinnettä. Opinnäytetyössä käytettiin etnografista tutkimusmetodia. Aineisto kartoitettiin käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Opinnäytetyössä oli myös kehittämistyön piirteitä. Se noudatti kehittämisprosessin spiraalimallia. Haastatteluja ja vuorovaikutusta reflektoitiin opinnäytetyön tietoperustaan. Reflektoinnin kautta teemoitettiin seuraavan haastattelun aihepiiri tutkimuskysymysten rajausten mukaisesti. Tämän spiraalimallin kaavan mukaisesti opinnäytetyöni aineistonkeruuprosessi eteni, kunnes aineisto saavutti riittävän saturaation ja kyllääntyi.

Lopullinen eettinen ohjeistus sisälsi 11 kohtaa, jotka olivat Pilke-ryhmän ja heidän ohjaajiensa arvioimia ja hyväksymiä. Eettisen ohjeistuksen käytöstä ja levittämisestä vastaa Soiten asiakasohjaus ja avopalvelut. Opinnäytetyön tietoperustana toimi sosiaalipedagoginen teoria, sosionomikoulutuksen kompetenssit, lainsäädäntö sekä eettiset suositukset terveyden- ja sosiaalihuollon alalla toimiville ammattilaisille. Tietoperustassa nostettiin tarkasteluun erityisesti kohtaamisen merkitys, vuorovaikutussuhde ja sosiaali- ja terveyden alan eettinen tausta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste