”Jokainen haluaa tulla kohdatuksi ihmisenä, ei ongelmana” : Kokkolan Pilke-ryhmäläisten kokemuksia kohtaamisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
Linna, Elina (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028630
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kokkolan Pilke-ryhmäläisten kokemuksia kohtaamisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa ja kerätyn aineiston pohjalta koostaa eettinen ohjeistus opinnäytetyöni toimeksiantajan käyttöön. Tavoitteena oli kannustaa Soiten asiakasohjauksessa ja avopalveluissa työskenteleviä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia reflektoimaan omia toimintatapojaan kohtaamisissa ikääntyneiden, päihdetaustaisten asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyö noudattaa kvalitatiivista tutkimusperinnettä. Opinnäytetyössä käytettiin etnografista tutkimusmetodia. Aineisto kartoitettiin käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Opinnäytetyössä oli myös kehittämistyön piirteitä. Se noudatti kehittämisprosessin spiraalimallia. Haastatteluja ja vuorovaikutusta reflektoitiin opinnäytetyön tietoperustaan. Reflektoinnin kautta teemoitettiin seuraavan haastattelun aihepiiri tutkimuskysymysten rajausten mukaisesti. Tämän spiraalimallin kaavan mukaisesti opinnäytetyöni aineistonkeruuprosessi eteni, kunnes aineisto saavutti riittävän saturaation ja kyllääntyi.
Lopullinen eettinen ohjeistus sisälsi 11 kohtaa, jotka olivat Pilke-ryhmän ja heidän ohjaajiensa arvioimia ja hyväksymiä. Eettisen ohjeistuksen käytöstä ja levittämisestä vastaa Soiten asiakasohjaus ja avopalvelut. Opinnäytetyön tietoperustana toimi sosiaalipedagoginen teoria, sosionomikoulutuksen kompetenssit, lainsäädäntö sekä eettiset suositukset terveyden- ja sosiaalihuollon alalla toimiville ammattilaisille. Tietoperustassa nostettiin tarkasteluun erityisesti kohtaamisen merkitys, vuorovaikutussuhde ja sosiaali- ja terveyden alan eettinen tausta.
Opinnäytetyö noudattaa kvalitatiivista tutkimusperinnettä. Opinnäytetyössä käytettiin etnografista tutkimusmetodia. Aineisto kartoitettiin käyttäen teemahaastattelun menetelmää. Opinnäytetyössä oli myös kehittämistyön piirteitä. Se noudatti kehittämisprosessin spiraalimallia. Haastatteluja ja vuorovaikutusta reflektoitiin opinnäytetyön tietoperustaan. Reflektoinnin kautta teemoitettiin seuraavan haastattelun aihepiiri tutkimuskysymysten rajausten mukaisesti. Tämän spiraalimallin kaavan mukaisesti opinnäytetyöni aineistonkeruuprosessi eteni, kunnes aineisto saavutti riittävän saturaation ja kyllääntyi.
Lopullinen eettinen ohjeistus sisälsi 11 kohtaa, jotka olivat Pilke-ryhmän ja heidän ohjaajiensa arvioimia ja hyväksymiä. Eettisen ohjeistuksen käytöstä ja levittämisestä vastaa Soiten asiakasohjaus ja avopalvelut. Opinnäytetyön tietoperustana toimi sosiaalipedagoginen teoria, sosionomikoulutuksen kompetenssit, lainsäädäntö sekä eettiset suositukset terveyden- ja sosiaalihuollon alalla toimiville ammattilaisille. Tietoperustassa nostettiin tarkasteluun erityisesti kohtaamisen merkitys, vuorovaikutussuhde ja sosiaali- ja terveyden alan eettinen tausta.