Junavaunujen likaantuminen rikasteliikenteen seurauksena
Laine, Eveliina (2025)
Laine, Eveliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038778
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimii Boliden Harjavalta. Työn tarkoituksena oli seurata junavaunujen likaantumista rikasteliikenteen yhteydessä. Tutkimuksen keskeinen kysymys oli selvittää, likaantuvatko vaunut enemmän Mäntyluodon satamassa vai Harjavallassa. Mäntyluodossa likaantumista aiheutuu rikasteiden kuormauksesta, kun taas Harjavallassa likaantumista syntyy junavaunujen purkamisen yhteydessä, kun vaunut tyhjennetään purkumonttuun varastointia varten.
Työ toteutettiin valokuvatarkasteluna. Aluksi puhdistettiin junavaunuista pieni alue, jota tutkittiin työn aikana. Tarkoituksena oli seurata, kuinka paljon rikastetta varisee junavaunun rungolle, logistiikkaketjun aikana.
Työssä on avattu kokonaisuudessaan rikasteiden logistiikkaketjua, sekä kaikkia tämän logistiikkaketjun toimijoita ja heidän rooliaan, rikasteiden kuljetuksessa Mäntyluodon satamasta Harjavaltaan.
Työn tulokset on esitetty valokuvin, joissa junavaunuista on otettu puhdistetusta alueesta kuvat ennen kuormausta, kuormauksen jälkeen, ennen purkua ja purun jälkeen. Näin kuvista voidaan tarkastella, kuinka paljon likaantumista yksi kuormaus tai yksi purku aiheuttaa, ennalta määritellyillä rikasteilla.
Ongelma oli siis jo havaittu ja tarkoituksena oli tutkia missä kohtaa rikasteiden kuljetusketjua ongelma on suurin. Tällöin jatkotoimenpiteet osattaisiin kohdistaa oikein.
Työ toteutettiin valokuvatarkasteluna. Aluksi puhdistettiin junavaunuista pieni alue, jota tutkittiin työn aikana. Tarkoituksena oli seurata, kuinka paljon rikastetta varisee junavaunun rungolle, logistiikkaketjun aikana.
Työssä on avattu kokonaisuudessaan rikasteiden logistiikkaketjua, sekä kaikkia tämän logistiikkaketjun toimijoita ja heidän rooliaan, rikasteiden kuljetuksessa Mäntyluodon satamasta Harjavaltaan.
Työn tulokset on esitetty valokuvin, joissa junavaunuista on otettu puhdistetusta alueesta kuvat ennen kuormausta, kuormauksen jälkeen, ennen purkua ja purun jälkeen. Näin kuvista voidaan tarkastella, kuinka paljon likaantumista yksi kuormaus tai yksi purku aiheuttaa, ennalta määritellyillä rikasteilla.
Ongelma oli siis jo havaittu ja tarkoituksena oli tutkia missä kohtaa rikasteiden kuljetusketjua ongelma on suurin. Tällöin jatkotoimenpiteet osattaisiin kohdistaa oikein.