Työhyvinvointi osana toimivaa työyhteisöä - Työhyvinvointiopas henkilöstölle
Ruohoniemi, Julia (2025)
Ruohoniemi, Julia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028738
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen produktina laadittiin työhyvinvointiopas henkilöstölle. Opas kohdennettiin toimeksiantajayritykselle Avainahjo Oy:lle. Aihe valikoitui yhteistyössä toimeksiantajan kanssa heidän tarpeitaan kartoittaen. Työn tavoitteena oli vahvistaa henkilöstön ymmärrystä työhyvinvoinnin merkityksestä, sekä tarjota konkreettisia keinoja oman hyvinvoinnin tukemiseen ja ylläpitämiseen. Lisäksi pyrittiin korostamaan yksilön vastuuta työyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä. Opinnäytetyön tekijälle projekti tarjosi mahdollisuuden syventää tietämystään työhyvinvoinnista ja kehittää ammatillista osaamistaan.
Avainahjo Oy:n toimeksiannossa tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa käytännönläheinen työhyvinvointiopas, joka oli helposti saatavilla sekä paperiversiona että yrityksen intranetissä. Työ kohdistui koko henkilöstöön ilman erityistä roolijakoa, esim. esihenkilöstön ja muun henkilöstön välillä. Oppaan tavoitteena oli selkeyttää työhyvinvoinnin kokonaisuutta, edistää henkilöstön hyvinvointia ja lisätä työhyvinvoinnin näkyvyyttä yrityksen sisällä. Tämä kokonaisuus tukee myös yrityksen strategisia tavoitteita ja menestystä. Tietoperusta rakentuu työhyvinvoinnin yleisestä tiedosta ja Avainahjo Oy:n toimintaan liittyvästä ennakkokartoituksesta. Kartoituksessa selvitettiin henkilöstön työhyvinvoinnin nykytilaa kyselyiden, tutkimusten ja avointen keskustelujen avulla. Näin saatiin arvokasta tietoa oppaan kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin yksilötyönä, ja sen suunnittelu alkoi lokakuussa 2024 yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tammikuussa 2024 käynnistettiin raportin kirjoitus ja varsinaisen produktin tuottaminen, jota edelsi tiedonkeruu yrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin tilan kartoittamiseksi ja aiheen syvemmän ymmärryksen rakentamiseksi. Työn lopputuloksena syntyi työhyvinvointiopas ”Työhyvinvointi osana toimivaa työyhteisöä-Työhyvinvointiopas henkilöstölle”. Opas on saatavilla kaikille Avainahjo Oy:n työntekijöille sekä paperiversiona että yrityksen intranetissä.
Oppaan valmistuminen helmikuussa 2025 eteni suunnitellusti, ja se jaettiin heti henkilöstölle. Kahden viikon kuluttua oppaan jakamisesta kerättiin palautetta oppaan hyödyllisyydestä ja toimivuudesta. Palautteen perusteella arvioitiin sen vaikutuksia, ja tuloksia tarkasteltiin myös seuraamalla työilmapiiriä ja vinkkien käyttöä käytännössä. Opinnäytetyö valmistui ajallaan huhtikuussa 2025 ja se todettiin hyödylliseksi, tavoitteiden mukaiseksi, sekä lisäarvoa tuottavaksi toimeksiantajayritykselle.
Avainahjo Oy:n toimeksiannossa tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa käytännönläheinen työhyvinvointiopas, joka oli helposti saatavilla sekä paperiversiona että yrityksen intranetissä. Työ kohdistui koko henkilöstöön ilman erityistä roolijakoa, esim. esihenkilöstön ja muun henkilöstön välillä. Oppaan tavoitteena oli selkeyttää työhyvinvoinnin kokonaisuutta, edistää henkilöstön hyvinvointia ja lisätä työhyvinvoinnin näkyvyyttä yrityksen sisällä. Tämä kokonaisuus tukee myös yrityksen strategisia tavoitteita ja menestystä. Tietoperusta rakentuu työhyvinvoinnin yleisestä tiedosta ja Avainahjo Oy:n toimintaan liittyvästä ennakkokartoituksesta. Kartoituksessa selvitettiin henkilöstön työhyvinvoinnin nykytilaa kyselyiden, tutkimusten ja avointen keskustelujen avulla. Näin saatiin arvokasta tietoa oppaan kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin yksilötyönä, ja sen suunnittelu alkoi lokakuussa 2024 yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tammikuussa 2024 käynnistettiin raportin kirjoitus ja varsinaisen produktin tuottaminen, jota edelsi tiedonkeruu yrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin tilan kartoittamiseksi ja aiheen syvemmän ymmärryksen rakentamiseksi. Työn lopputuloksena syntyi työhyvinvointiopas ”Työhyvinvointi osana toimivaa työyhteisöä-Työhyvinvointiopas henkilöstölle”. Opas on saatavilla kaikille Avainahjo Oy:n työntekijöille sekä paperiversiona että yrityksen intranetissä.
Oppaan valmistuminen helmikuussa 2025 eteni suunnitellusti, ja se jaettiin heti henkilöstölle. Kahden viikon kuluttua oppaan jakamisesta kerättiin palautetta oppaan hyödyllisyydestä ja toimivuudesta. Palautteen perusteella arvioitiin sen vaikutuksia, ja tuloksia tarkasteltiin myös seuraamalla työilmapiiriä ja vinkkien käyttöä käytännössä. Opinnäytetyö valmistui ajallaan huhtikuussa 2025 ja se todettiin hyödylliseksi, tavoitteiden mukaiseksi, sekä lisäarvoa tuottavaksi toimeksiantajayritykselle.