Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digipalveluiden hyödyntäminen urheiluseurassa

Kujansuu, Pauliina (2025)

 
Avaa tiedosto
Kujansuu_Pauliina.pdf (1.379Mt)
Lataukset: 


Kujansuu, Pauliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028749
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin urheiluseura Kannelmäen Voimistelijat ry:n digitaalisten palveluiden käyttöä sekä erityisesti uuden digitaalisen jäsenrekisterijärjestelmän käyttöönottoa ja sen mobiilisovelluksen jalkauttamista jäsenistön käyttöön. Työssä arvioitiin uuden järjestelmän toiminnassa havaittuja hyötyjä ja haittoja seuran toimintaan sekä kerättiin käyttäjäkokemustutkimuksen kautta tietoa järjestelmän kehityskohteista. Tavoitteena oli tuottaa konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka tukevat seuran digitaalisten palveluiden hyödyntämistä tulevaisuudessa.

Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu useaan osa-alueeseen, jotka käsittelevät digitaalisen viestinnän eri näkökulmia urheiluseuratyössä. Työn alussa tarkastellaan Kannelmäen Voimistelijat ry:tä seurana sekä sen toiminnan ja digitaalisen viestinnän taustaa. Lisäksi käsitellään seuran jäseniä ja heidän rooliaan seuran digitaalisessa viestinnässä. Tämän jälkeen perehdytään seuran jäsenrekisteriin ja sen merkitykseen seuratoiminnan hallinnassa, tarkastellaan käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä termeinä sekä tietosuojaa ja tietoturvaa urheiluseuroille hyödyllisestä näkökulmasta. Seuraavaksi käsitellään saavutettavuutta, joka on vastuullisuusnäkökulmasta tärkeä osa-alue varmistamaan, että digitaaliset palvelut ovat kaikille käyttäjille helposti hyödynnettävissä. Viimeisenä käsitellään käyttöönottoprojektin kulkua, seuran jäsenrekisterin käyttäjäprofiileja sekä käyttäjätutkimusta prosessina, mitkä liittyvät digitaalisten työkalujen implementointiin sekä seuran jäsenistön tarpeiden huomioimiseen.

Käyttäjäkokemustutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena joulukuun 2024 aikana. Tutkimuksessa yhdistettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Aineistoa kerättiin kyselytutkimuksella, siitä tehdyillä havainnoilla ja avoimien käyttäjäkokemuksiin liittyvien vastausten analyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa käyttäjistä suhtautuu uuteen järjestelmään myönteisesti. Käyttäjät pitivät järjestelmää pääosin hyödyllisenä ja olivat järjestelmän käytettävyyteen tyytyväisiä, mutta käyttöönotossa ja käytettävyydessä ilmeni myös haasteita, joihin esitetään ratkaisuehdotuksia seuran toiminnan kehittämiseksi sekä jäsenkokemuksen parantamiseksi.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että digitaalisten palveluiden onnistunut käyttöönotto edellyttää selkeitä ohjeita, käyttäjien koulutusta sekä järjestelmällistä ja monikanavaista viestintää. Tuloksia voidaan hyödyntää Kannelmäen Voimistelijat ry:n lisäksi myös muissa urheiluseuroissa, jotka suunnittelevat vastaavien digitaalisten työkalujen käyttöönottoa tai järjestelmävaihtoa. Tulokset ja ratkaisuehdotukset ovat käyttökelpoisia myös liikunta-alan kattojärjestöille tukemaan jäsenyhdistysten muuttuvia tarpeita digitaalisessa yhteiskunnassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste