Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Etähoidon asiakaskokemus vastaanotto-palveluissa – Palautteesta kehitykseen : etähoidon vahvuudet ja haasteet asiakaspalautteen valossa

Blommendahl, Erja (2025)

 
Avaa tiedosto
Blommendahl_Erja.pdf (1.895Mt)
Lataukset: 


Blommendahl, Erja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505058946
Tiivistelmä
Etähoito on yleistynyt osana sosiaali- ja terveydenhuollon vastaanottopalveluita, ja sen käyttö herättää runsaasti asiakkaiden kokemuksia. Asiakaspalautteita on kuitenkin hyödynnetty vaihtelevasti palveluiden kehittämisessä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia asiakkailla oli etähoidosta vastaanottopalve-luissa ja miten etäpalveluita voitaisiin kehittää asiakaskokemuksen perusteella.

Asiakaskokemusta tutkittiin analysoimalla kirjallista palautetta vuosilta 2022–2024. Aineisto koostui yli 3 000 palautteesta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen alueelta. Palautteet analysoitiin laadullisesti käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Palautteet luokiteltiin ylä- ja alaluokkiin, ja niiden avulla tarkasteltiin asiakkaiden näkemyksiä etähoidon toimivuudesta, haasteista ja kehittämistarpeista.

Tuloksissa korostui, että asiakkaat arvostivat erityisesti palvelun sujuvuutta, ystävällistä kohtaamista ja toimivia teknisiä ratkaisuja. Tyytymättömyyttä herättivät erityisesti yhteydenoton epävarmuus, vuorovaikutuksen puute ja puutteellinen seuranta. Asiakkaat esittivät konkreettisia kehitysehdotuksia liittyen viestintään, asioinnin selkeyteen ja mahdollisuuteen asioida toisen puolesta. Palautteiden perusteella asiakaskokemus nousi keskeiseksi arvioinnin kohteeksi erityisesti vuodesta 2023 alkaen.

Johtopäätöksenä todettiin, että asiakaspalaute tarjoaa merkittävää tietoa etähoidon kehittämiseen. Etä-palveluiden onnistuminen edellyttää selkeää viestintää, toimivia teknisiä ratkaisuja ja aitoa vuorovaikutus-ta. Lisäksi henkilöstön vuorovaikutustaidot ja työhyvinvointi vaikuttavat olennaisesti siihen, millaiseksi asiakas kokee etäkohtaamisen. Asiakaspalaute on arvokas työkalu, jota tulisi hyödyntää järjestelmällisesti osana palveluiden jatkuvaa kehittämistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste