Omakuvatyöskentely nuorten terveyden edistämisessä : taidelähtöisten menetelmien kouluttaminen sote-ammattilaisille ja opiskelijoille
Asp, Anni-Maria (2025)
Asp, Anni-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048855
Tiivistelmä
Nuoret tarvitsevat erilaisia keinoja tullakseen nähdyksi ja kuulluksi. Tämän vuoksi nuorten terveyden edistämisessä on painotettava minäpystyvyyttä ja voimavaralähtöisyyttä. Omakuvatyöskentely on taidelähtöinen menetelmä, jonka avulla nuoret voivat tunnistaa omat voimavaransa ja vahvistaa käsitystä omista mahdollisuuksista vaikuttaa omaan terveyteensä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten taidelähtöisillä menetelmillä voidaan vaikuttaa nuorten terveyteen, sekä kuvata menetelmien koulutusta sote-ammattilaisille ja opiskelijoille toiminnallisin keinoin. Tarkoituksena oli toteuttaa omakuvatyöskentelyn toimintapiste nuorten terveyden edistämisen koulutustapahtumassa. Lisäksi osallistujilta kerättiin kirjallinen palaute toimintapisteestä. Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin mukautetusti toimintatutkimuksellista sykliä jatkuva reflektointi huomioiden.
Palautekyselyn tulosten mukaan osallistujat näkivät omakuvatyöskentelyn käytettävyyden mahdollisuudet nuorten terveyden edistämisessä. Menetelmän kouluttaminen toiminnallisesti yhdistettynä tietoperustaan voi olla toimiva keino. Taidelähtöisillä menetelmillä voidaan tarkastella terveyden edistämistä monialaisemmin ja huomioida nuorten omat näkökulmat terveydestään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten taidelähtöisillä menetelmillä voidaan vaikuttaa nuorten terveyteen, sekä kuvata menetelmien koulutusta sote-ammattilaisille ja opiskelijoille toiminnallisin keinoin. Tarkoituksena oli toteuttaa omakuvatyöskentelyn toimintapiste nuorten terveyden edistämisen koulutustapahtumassa. Lisäksi osallistujilta kerättiin kirjallinen palaute toimintapisteestä. Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin mukautetusti toimintatutkimuksellista sykliä jatkuva reflektointi huomioiden.
Palautekyselyn tulosten mukaan osallistujat näkivät omakuvatyöskentelyn käytettävyyden mahdollisuudet nuorten terveyden edistämisessä. Menetelmän kouluttaminen toiminnallisesti yhdistettynä tietoperustaan voi olla toimiva keino. Taidelähtöisillä menetelmillä voidaan tarkastella terveyden edistämistä monialaisemmin ja huomioida nuorten omat näkökulmat terveydestään.