Laboratorioajanvarauksen häiriökysyntä hallintaan : ohjeet henkilöstölle ja potilaille
Rusthollkarhu, Paula (2025)
Rusthollkarhu, Paula
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048862
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyönä tehty kehittämisprojekti tehtiin työterveyshuollon laboratorion potilaiden palvelun parantamiseksi. Työn tavoitteena oli saada laboratoriokäyntien ajanvarauksen häiriökysyntä hallintaan. Häiriökysyntä kuvaa tilannetta, jossa organisaatio ei palvele asiakasta lainkaan tai palvelee asiakasta puutteellisesti, jolloin asiakas hakeutuu palvelun piiriin uudelleen.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kehittää henkilökunnalle yhtenäinen menettelytapa potilaiden laboratorioaikojen varaamiseen.
Kehittämisen menetelmänä projektissa käytettiin työpajaa. Kahdesti järjestetyissä työpajoissa käytiin läpi tilanteita, suunniteltiin toiminnan parantamista ja arvioitiin tulevia ohjeita.
Opinnäytetyöprojektin tuotoksena henkilökunnalle luotiin ohjeet laboratorioajan varaamiseen sekä potilaille ohje laboratoriokäyntiä varten. Ohjeet luotiin kliinisen laboratoriotyön prosessin, virallisten standardien ja suositusten pohjalta. This thesis-based development project was carried out to improve patient services in the occupational health care laboratory. The aim of the project was to bring the failure demand for laboratory visits under control. Failure demand describes a situation in which the organization either does not serve the customer at all or serves them inadequately, causing the customer to reapply for the service.
The purpose of the development project was to create a uniform procedure for staff to book laboratory appointments for patients.
A workshop method was used in the development project. During the two workshops, participants reviewed various situations, planned improvements to operations, and evaluated future instructions.
As an outcome of the thesis project, guidelines for booking laboratory appointments were created for the staff, and instructions for laboratory visits were prepared for patients. These guidelines were based on the clinical laboratory work process, official standards, and recommendations.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kehittää henkilökunnalle yhtenäinen menettelytapa potilaiden laboratorioaikojen varaamiseen.
Kehittämisen menetelmänä projektissa käytettiin työpajaa. Kahdesti järjestetyissä työpajoissa käytiin läpi tilanteita, suunniteltiin toiminnan parantamista ja arvioitiin tulevia ohjeita.
Opinnäytetyöprojektin tuotoksena henkilökunnalle luotiin ohjeet laboratorioajan varaamiseen sekä potilaille ohje laboratoriokäyntiä varten. Ohjeet luotiin kliinisen laboratoriotyön prosessin, virallisten standardien ja suositusten pohjalta.
The purpose of the development project was to create a uniform procedure for staff to book laboratory appointments for patients.
A workshop method was used in the development project. During the two workshops, participants reviewed various situations, planned improvements to operations, and evaluated future instructions.
As an outcome of the thesis project, guidelines for booking laboratory appointments were created for the staff, and instructions for laboratory visits were prepared for patients. These guidelines were based on the clinical laboratory work process, official standards, and recommendations.