Markkinointiviestintäsuunnitelma Konstikas.fi-verkkokaupalle
Lassila, Miisa (2025)
Lassila, Miisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028660
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen ja suunnitelmallisuuden lisääminen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin perehtyminen. Toisena tavoitteena opinnäytetyössä oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Viimeisenä tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla markkinointiviestinnästä tulee yhtenäistä ja selkää.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheita ja erilaisia markkinointiviestinnän keinoja. Markkinointiviestinnän suunnittelu koostuu tilanneanalyysista, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittelystä, markkinointiviestinnän keinojen valinnasta, organisoinnista, aikataulutuksesta sekä arvioinnista ja mittaamisesta. Markkinointiviestinnän keinoista käsitellään toimeksiantajayritykselle sopivimpia keinoja.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen pohjautuen toimeksiantajayritykselle laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestinnän keinoiksi valittiin sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram, vaikuttajamarkkinointi, mainonta, henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen, tiedotus- ja suhdetoiminta, verkkosivut sekä hakukonemarkkinointi. Suunnitelmallisuuden lisäämiseksi laadittiin vuosikello, joka on opinnäytetyön salainen liite.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheita ja erilaisia markkinointiviestinnän keinoja. Markkinointiviestinnän suunnittelu koostuu tilanneanalyysista, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittelystä, markkinointiviestinnän keinojen valinnasta, organisoinnista, aikataulutuksesta sekä arvioinnista ja mittaamisesta. Markkinointiviestinnän keinoista käsitellään toimeksiantajayritykselle sopivimpia keinoja.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen pohjautuen toimeksiantajayritykselle laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestinnän keinoiksi valittiin sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram, vaikuttajamarkkinointi, mainonta, henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen, tiedotus- ja suhdetoiminta, verkkosivut sekä hakukonemarkkinointi. Suunnitelmallisuuden lisäämiseksi laadittiin vuosikello, joka on opinnäytetyön salainen liite.