Miten urheiluliiketoiminnan kannattavuutta kehitetään myynnin avulla?
Piilola, Teemu (2025)
Piilola, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048891
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisen lentopalloliiketoiminnan kannattavuutta voidaan parantaa myynnin avulla. Työssä keskityttiin erityisesti siihen, miten seurat voivat kehittää myyntistrategioitaan ja hyödyntää uusia kanavia sekä menetelmiä. Taustalla oli tarve parantaa seurojen taloudellista kestävyyttä ja kilpailukykyä tilanteessa, jossa urheiluseurojen toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa. Lentopallo valittiin tutkimuksen kohteeksi sen paikallisen merkityksen ja tutkimuksen tekijän asiantuntemuksen vuoksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, ja aineisto kerättiin puolistructuroiduilla haastatteluilla neljän lentopalloseuran edustajilta. Haastattelut keskittyivät seurojen nykyisiin myyntikäytäntöihin, niiden haasteisiin ja mahdollisuuksiin sekä sponsoroinnin ja markkinoinnin rooliin. Haastatteluiden tuloksia analysoitiin teoreettisen viitekehyksen avulla, joka käsitteli myyntiprosessia, digitaalista markkinointia ja urheiluliiketoiminnan erityispiirteitä. Tämän lähestymistavan avulla saatiin kattava kuva seurojen tilanteesta.
Tutkimuksessa havaittiin, että seurojen suurimmat haasteet liittyvät taloudellisiin resursseihin ja myynnin systemaattisuuden puutteeseen. Toisaalta tulokset osoittivat myös, että sosiaalisen median ja digitaalisten työkalujen parempi hyödyntäminen voisi avata merkittäviä mahdollisuuksia uusien fanien ja sponsoreiden tavoittamiseksi. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella, että seurat panostavat brändinsä kehittämiseen, digitaalisen markkinoinnin hyödyntämiseen ja sponsoriyhteistyön laajentamiseen. Nämä toimenpiteet voivat edistää sekä taloudellista kestävyyttä että fanikunnan kasvattamista pitkällä aikavälillä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, ja aineisto kerättiin puolistructuroiduilla haastatteluilla neljän lentopalloseuran edustajilta. Haastattelut keskittyivät seurojen nykyisiin myyntikäytäntöihin, niiden haasteisiin ja mahdollisuuksiin sekä sponsoroinnin ja markkinoinnin rooliin. Haastatteluiden tuloksia analysoitiin teoreettisen viitekehyksen avulla, joka käsitteli myyntiprosessia, digitaalista markkinointia ja urheiluliiketoiminnan erityispiirteitä. Tämän lähestymistavan avulla saatiin kattava kuva seurojen tilanteesta.
Tutkimuksessa havaittiin, että seurojen suurimmat haasteet liittyvät taloudellisiin resursseihin ja myynnin systemaattisuuden puutteeseen. Toisaalta tulokset osoittivat myös, että sosiaalisen median ja digitaalisten työkalujen parempi hyödyntäminen voisi avata merkittäviä mahdollisuuksia uusien fanien ja sponsoreiden tavoittamiseksi. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella, että seurat panostavat brändinsä kehittämiseen, digitaalisen markkinoinnin hyödyntämiseen ja sponsoriyhteistyön laajentamiseen. Nämä toimenpiteet voivat edistää sekä taloudellista kestävyyttä että fanikunnan kasvattamista pitkällä aikavälillä.