Taiteilijaseurojen strategiat ja niiden laatiminen : case-esimerkkinä Tampereen Taiteilijaseura ry
Innala, Heli (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505058943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505058943
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kuvataiteen alalla toimivien taiteilijaseurojen strategioiden merkitystä ja niiden laatimisprosessia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen Taiteilijaseura ry, jolle laadittiin uusi strategia vuosille 2024-2026. Taiteilijaseuran strategian laatimisen eri vaiheet analysoitiin tapaustutkimuksen keinoin. Puolistrukturoiduilla haastatteluilla haastateltiin lisäksi Helsingin, Oulun, Tampereen ja Turun taiteilijaseurojen toiminnanjohtajia sekä hallituksen puheenjohtajia strategioiden laadinnasta, merkityksestä ja strategisesta johtamisesta.
Strateginen johtaminen on ollut vähäisemmässä merkityksessä taiteilijaseuroissa, mutta tulevaisuudessa sen merkitys ja osuus tulee kasvamaan. Omarahoituksen kasvattaminen on luonut tarpeen ammattimaiselle strategiselle ajattelulle. Ongelmana taiteilijaseuroissa on resurssien puute ja kokemattomuus strategisessa ajattelussa sekä johtamisessa. Yritysmaailman strategiatyöskentely ei välttämättä sovi suoraan kulttuurialalle. Taiteilijaseurojen tarkoitus ei ole voiton tavoittelu kuten yritysmaailmassa. Liiketalouden käyttämät termit ja käytännöt koetaan vieraiksi ja liian markkinahenkisiksi. This thesis deals with the importance of strategies for artists' associations operating in the field of visual arts and the process of their preparation. The thesis was commissioned by the Tampere Artists' Association, for which a new strategy was prepared for the years 2024-2026. The different stages of preparing the strategy of the artists’ association were analyzed using case studies. In addition, the executive directors and board chairmen of the artists' associations in Helsinki, Oulu, Tampere, and Turku were interviewed in semi-structured interviews about the preparation, importance and strategic management of strategies.
Strategic management has been of lesser importance in artists' associations, but in the future its importance and share will grow. Increasing self-financing has created a need for professional strategic thinking. The problem in artists' associations is the lack of resources and inexperience in strategic thinking and management. Strategy work in the corporate world is not necessarily directly suitable for the cultural sector. The purpose of artists' associations is not to pursue profit as in the corporate world. The terms and practices used in business are perceived as foreign and too market-oriented.
Strateginen johtaminen on ollut vähäisemmässä merkityksessä taiteilijaseuroissa, mutta tulevaisuudessa sen merkitys ja osuus tulee kasvamaan. Omarahoituksen kasvattaminen on luonut tarpeen ammattimaiselle strategiselle ajattelulle. Ongelmana taiteilijaseuroissa on resurssien puute ja kokemattomuus strategisessa ajattelussa sekä johtamisessa. Yritysmaailman strategiatyöskentely ei välttämättä sovi suoraan kulttuurialalle. Taiteilijaseurojen tarkoitus ei ole voiton tavoittelu kuten yritysmaailmassa. Liiketalouden käyttämät termit ja käytännöt koetaan vieraiksi ja liian markkinahenkisiksi.
Strategic management has been of lesser importance in artists' associations, but in the future its importance and share will grow. Increasing self-financing has created a need for professional strategic thinking. The problem in artists' associations is the lack of resources and inexperience in strategic thinking and management. Strategy work in the corporate world is not necessarily directly suitable for the cultural sector. The purpose of artists' associations is not to pursue profit as in the corporate world. The terms and practices used in business are perceived as foreign and too market-oriented.