Catering-toimminnan kehittäminen Green Hippo Café Oy
Saaristo, Alisa (2025)
Saaristo, Alisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028658
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona ravintola-alan yritykselle Green Hippo Café Oy. Työn taustalla oli toimeksiantajan tarve kehittää catering- eli pitopalvelutoimintaansa, jotta se vastaisi paremmin asiakkaiden tarpeita ja houkuttelisi uusia sekä toistuvasti tilaavia asiakkaita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä yrityksen catering-toiminnan kehittämiskohteiden tunnistamiseksi. Työssä tarkasteltiin erityisesti asiakkaiden ja työntekijöiden mielipiteitä nykyisestä toiminnasta kyselyiden ja haastatteluiden avulla. Tavoitteena oli luoda liiketoiminnallisesti järkeviä kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi ja uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli catering- ja pitopalvelutoimintaa, asiakas- ja palvelukokemusta. Palvelumuotoilua ja sen keskeisiä menetelmiä, tuplatimanttimallia, Benchmarking-vertailuanalyysiä, SWOT-analyysiä ja Service Blueprint mallia. Työssä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja tutkimusprosessi eteni tuplatimanttimallin mukaisesti, jättäen prototypointi ja käyttöönotto vaiheet tämän työn ulkopuolelle.
Tutkimuksen ja analysoinnin tuloksena syntyi kehittämisen viisi osa-aluetta, markkinointi, verkkosivut, asiakasymmärrys, tuotekehitys ja investointi. Ehdotukset koottiin visuaaliseksi kehitysideat-ympyräksi, jonka avulla kehittäminen voidaan aloittaa mistä tahansa osa-alueesta. Kehitys ideat perustuivat kerätyn aineiston lisäksi, myös hiljaisen tiedon ja työntekijöiden ja johtajien mielipiteiden syvällisempään ymmärtämiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka voivat tukea toiminnan kasvua ja kilpailukyvyn parantamista. Johtopäätöksissä todettiin, että kehitysideat eivät suoraa vastaa kuinka yritys saisi uusia asiakkaita, mutta tarjoavat suuntaa antavia ratkaisuja ja pohjan jatkokehitykselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä yrityksen catering-toiminnan kehittämiskohteiden tunnistamiseksi. Työssä tarkasteltiin erityisesti asiakkaiden ja työntekijöiden mielipiteitä nykyisestä toiminnasta kyselyiden ja haastatteluiden avulla. Tavoitteena oli luoda liiketoiminnallisesti järkeviä kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi ja uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli catering- ja pitopalvelutoimintaa, asiakas- ja palvelukokemusta. Palvelumuotoilua ja sen keskeisiä menetelmiä, tuplatimanttimallia, Benchmarking-vertailuanalyysiä, SWOT-analyysiä ja Service Blueprint mallia. Työssä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja tutkimusprosessi eteni tuplatimanttimallin mukaisesti, jättäen prototypointi ja käyttöönotto vaiheet tämän työn ulkopuolelle.
Tutkimuksen ja analysoinnin tuloksena syntyi kehittämisen viisi osa-aluetta, markkinointi, verkkosivut, asiakasymmärrys, tuotekehitys ja investointi. Ehdotukset koottiin visuaaliseksi kehitysideat-ympyräksi, jonka avulla kehittäminen voidaan aloittaa mistä tahansa osa-alueesta. Kehitys ideat perustuivat kerätyn aineiston lisäksi, myös hiljaisen tiedon ja työntekijöiden ja johtajien mielipiteiden syvällisempään ymmärtämiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka voivat tukea toiminnan kasvua ja kilpailukyvyn parantamista. Johtopäätöksissä todettiin, että kehitysideat eivät suoraa vastaa kuinka yritys saisi uusia asiakkaita, mutta tarjoavat suuntaa antavia ratkaisuja ja pohjan jatkokehitykselle.