Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Laivojen saapumisaikojen ennusteen parantamisen kartoitus

Tarvala, Teemu (2025)

 
Avaa tiedosto
Tarvala_Teemu (1.423Mt)
Lataukset: 


Tarvala, Teemu
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028570
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli kartoittaa yksinkertaisia tapoja parantaa laivojen saapumisaikojen arvioita.
Tätä varten kerättiin AIS-tietoja Tanskasta ja yhdistettiin ne satamakäynteihin Suomen
satamissa. Tietoja kerättiin vuosien 2018 ja 2024 väliltä opetusjoukoksi ja vuoden 2025 alusta
testijoukoksi. Datassa nähtiin potentiaalia tarkentaa ennustetta kaksi vuorokautta etukäteen
arviolta suunnilleen parilla tunnilla.
Dataa hyödynnettiin erilaisilla koneoppimismalleilla ja yksinkertaisilla neuroverkoilla
tuottamaan tarkennuksia ennusteeseen. Sekä satunnaismetsä, gradienttiboostaus, XGBoost-
menetelmä että neuroverkot kykenivät löytämään datasta johdonmukaisuuksia. Kuitenkaan
millään mallilla ei saatu parannettua ennustetta testijoukolla vuodelta 2025.
Kuitenkin analysoimalla kerätyn tiedon haasteita ja suhdetta muuhun tutkimukseen
löydettiin potentiaalisia jatkokehityskohteita. Historiallisen tiedon keruuta ennusteista ja
laivojen varustuksesta on syytä kehittää ja muita ajan mukana muuttuneita riippuvuus-
tekijöitä tulee selvittää. Erityisesti useamman AIS-viestin tietojen yhdistäminen ja säädata
ovat potentiaalisia lisädatan lähteitä. Ongelmallisia attribuutteja olivat muun muassa alusten
kulkusuunta ja moottorien lukumäärä.
 
The purpose was to survey uncomplicated methods to enhance the precision of ship arrival
time estimates. Hence, AIS messages from Denmark were gathered and combined with port
call information of Finnish ports. The data spanned from 2018 to first quarter of 2025. The
last quarter was used as a test set. The data displayed potential to enhance precision of ETA
with two hours even two days prior to arrival.
The data was utilized with machine learning algorithms and straightforward neural networks
to generate refinement to predictions. Random tree forest, gradient boost and XGBoost as
well as neural networks suggested promising capacity to identify correlations from the data.
Nonetheless, they were unable to deduce more accurate arrival times for the 2025 test set.
However, analyzing difficulties in the gathered data and it’s relation to existing corpus of
research, further potential development avenues could be identified. Historical aspect of
estimates ought to have additional considerations. Furthermore, examination of feature
importance displayed potential to examine other factors that impact data integrity in
temporal dimension. Particularly, combining several AIS messages as well as weather data
seem intriguing subjects for augmenting the gathered data. The number of engines in a
vessel and the course of the vessel revealed to be challenging attributes.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste