Henkilöbrändin rakentaminen e-urheilijana
Saastamoinen, Ville (2025)
Saastamoinen, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059001
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee e-urheilijan, tarkemmin ammattilaispelaajan, mahdollisuuksia henkilöbrändin luomisessa. Tavoitteena on selvittää, miten pelaaja voi erottua harmaasta massasta ja käyttää vahvuuksiaan henkilöbrändinsä rakentamisessa.
Tutkimuksessa yhdistetään henkilöbrändin teoreettinen tarkastelu tekijän omakohtaisiin kokemuksiin ammattilaispelaajana.
Tulokset osoittavat, että henkilöbrändin strateginen rakentaminen on e-urheilijalle ensiarvoisen tärkeää. Keskeisiksi elementeiksi tunnistettiin säännöllinen ja aikataulutettu läsnäolo suoratoistossa, vuorovaikutteinen viestintä sosiaalisessa mediassa, asiantuntijuuden osoittaminen sekä kaupallisten yhteistöiden hyödyntäminen. Hyvin rakennettu henkilöbrändi mahdollistaa myös sujuvamman siirtymän peliuran jälkeisiin työtehtäviin.
Tutkimuksessa yhdistetään henkilöbrändin teoreettinen tarkastelu tekijän omakohtaisiin kokemuksiin ammattilaispelaajana.
Tulokset osoittavat, että henkilöbrändin strateginen rakentaminen on e-urheilijalle ensiarvoisen tärkeää. Keskeisiksi elementeiksi tunnistettiin säännöllinen ja aikataulutettu läsnäolo suoratoistossa, vuorovaikutteinen viestintä sosiaalisessa mediassa, asiantuntijuuden osoittaminen sekä kaupallisten yhteistöiden hyödyntäminen. Hyvin rakennettu henkilöbrändi mahdollistaa myös sujuvamman siirtymän peliuran jälkeisiin työtehtäviin.