Teollisuus 4.0:n ja digitalisaation vaikutus kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnon opetukseen
Skantsi, Pasi (2025)
Skantsi, Pasi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059191
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää teollisuus 4.0:n ja digitalisaation mahdollinen vaikutus kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnon opetukseen. Digitalisaation aiheuttaman murroksen oletettiin alkaneen metalli- ja kunnossapitoaloilla. Toisaalta voidaan selkeästi havaita alan koulutuksen olevan jäljessä suhteessa digitalisaatioon. Tavoitteena oli selvittää, kuinka opetusta tulisi kehittää, jotta työelämän tarpeisiin voitaisiin vastata kehittyvässä toimintaympäristössä. Mallia haluttiin hakea erityisesti Saksasta, jossa digitalisaation opetuksen metalli- ja kunnossapitoaloilla oletettiin olevan pidemmällä kuin Suomessa
Työ toteutettiin selvittämällä ensin, mitä digitalisaatio ja teollisuus 4.0 tarkoittavat kone- ja metallialoilla. Tämä toteutettiin pääosin kirjallisuustutkimuksena. Työelämän tarpeita selvitettiin kirjallisuustutkimuksena, vierailemalla yrityksissä sekä osallistumalla seminaareihin ja messuille. Lisäksi tehtiin tutustumismatka Saksaan.
Työssä tuli ilmi, että digitalisaatio ja teollisuus 4.0:n taustateknologiat tarkoittavat kone- ja metallialalla pitkälti samaa asiaa. Opetuksen todettiin olevan jäljessä tarpeesta, ja siihen ehdotettiin muutoksia. Erityisesti robotiikan, lisätyn todellisuuden ja tietojärjestelmien opetuksen lisäämisen havaittiin tuovan jo tällä hetkellä tarpeellisia taitoja alan opiskelijoille. Myös IoT:n merkityksen arvioitiin kasvavan ja sen opetuksen olevan siten hyödyllistä. Kaikenlainen digiosaaminen, mukaan luettuna kyberturvallisuus, tulee olemaan entistä tärkeämpää. Kädentaitojen nähtiin olevan tärkeitä myös tulevaisuudessa, mutta tärkeää on taito käyttää ja tehdä asetuksia automaattisiin koneisiin.
Työ toteutettiin selvittämällä ensin, mitä digitalisaatio ja teollisuus 4.0 tarkoittavat kone- ja metallialoilla. Tämä toteutettiin pääosin kirjallisuustutkimuksena. Työelämän tarpeita selvitettiin kirjallisuustutkimuksena, vierailemalla yrityksissä sekä osallistumalla seminaareihin ja messuille. Lisäksi tehtiin tutustumismatka Saksaan.
Työssä tuli ilmi, että digitalisaatio ja teollisuus 4.0:n taustateknologiat tarkoittavat kone- ja metallialalla pitkälti samaa asiaa. Opetuksen todettiin olevan jäljessä tarpeesta, ja siihen ehdotettiin muutoksia. Erityisesti robotiikan, lisätyn todellisuuden ja tietojärjestelmien opetuksen lisäämisen havaittiin tuovan jo tällä hetkellä tarpeellisia taitoja alan opiskelijoille. Myös IoT:n merkityksen arvioitiin kasvavan ja sen opetuksen olevan siten hyödyllistä. Kaikenlainen digiosaaminen, mukaan luettuna kyberturvallisuus, tulee olemaan entistä tärkeämpää. Kädentaitojen nähtiin olevan tärkeitä myös tulevaisuudessa, mutta tärkeää on taito käyttää ja tehdä asetuksia automaattisiin koneisiin.