Rakennusautomaation opetusympäristön kehittäminen toisen asteen koulutukseen
Aho, Petri (2025)
Aho, Petri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059209
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen sähkö- ja automaatioalan perustutkintoon sisältyy tutkinnon osa Rakennusautomaatioasennukset, jonka laajuus on 45 osaamispistettä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja suunnitella rakennusautomaation opetusympäristö toisen asteen koulutukseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu ja työ tehtiin Törnäväntien kampuksen sähköosastolle. Törnäväntien kampukselle oli valmistunut syksyllä 2024 uudet tilat ja uudisrakennuksessa oli varattuna opetustila rakennusautomaation opetusta varten. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opetusympäristöä vastaamaan rakennusautomaation asentajan ammattitaitovaatimuksien täyttämistä, teorian ja harjoitteiden suhteen.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, mitä on rakennusautomaatio sekä selvitettiin, mitkä ovat Sedun tämänhetkiset valmiudet rakennusautomaation opetuksen suhteen. Työssä tutkittiin opetushallituksen sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon rakennusautomaatioasennuksien ammattitaitovaatimukset. Työelämän vaatimuksia selvitettiin kyselyn avulla. Kysely lähetettiin alueen yrityksille, jotka ilmoittivat verkkosivustoillaan toimivan rakennusautomaatioalalla. Yrityksiltä kysyttiin, mitä ammattitaitovaatimuksia heillä on tulevien ammattiin valmistuneiden suhteen. Näiden aineistojen avulla tehtiin suunnitelma, miten rakennusautomaation opetusta kehitetään Sedussa ja Törnävän kampuksella.
Rakennusautomaatio sijoittuu koko kiinteistön alalle. Pedagogisesti haasteena oli saada luokkahuoneeseen mahtumaan tarvittavia laitteistoja. Työelämäpalauteen perusteella rakennusautomaation opetukseen toivottiin sisältöä pääosin ilmanvaihdon, lämmityksen ja valaistuksen ohjaukseen. Työn lopputuloksena määriteltiin rakennusautomaation opetukseen tarvittavat teoriaosuudet sekä suunniteltiin harjoitusympäristö. Valaistuksen ja asuinrakennuksien ohjauksen harjoitteluun suunniteltiin monikäyttöinen alusta, eri järjestelmiä varten. Ilmanvaihdon ja lämmityksen osalta pohdittiin tarvittavia laitehankintoja.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, mitä on rakennusautomaatio sekä selvitettiin, mitkä ovat Sedun tämänhetkiset valmiudet rakennusautomaation opetuksen suhteen. Työssä tutkittiin opetushallituksen sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon rakennusautomaatioasennuksien ammattitaitovaatimukset. Työelämän vaatimuksia selvitettiin kyselyn avulla. Kysely lähetettiin alueen yrityksille, jotka ilmoittivat verkkosivustoillaan toimivan rakennusautomaatioalalla. Yrityksiltä kysyttiin, mitä ammattitaitovaatimuksia heillä on tulevien ammattiin valmistuneiden suhteen. Näiden aineistojen avulla tehtiin suunnitelma, miten rakennusautomaation opetusta kehitetään Sedussa ja Törnävän kampuksella.
Rakennusautomaatio sijoittuu koko kiinteistön alalle. Pedagogisesti haasteena oli saada luokkahuoneeseen mahtumaan tarvittavia laitteistoja. Työelämäpalauteen perusteella rakennusautomaation opetukseen toivottiin sisältöä pääosin ilmanvaihdon, lämmityksen ja valaistuksen ohjaukseen. Työn lopputuloksena määriteltiin rakennusautomaation opetukseen tarvittavat teoriaosuudet sekä suunniteltiin harjoitusympäristö. Valaistuksen ja asuinrakennuksien ohjauksen harjoitteluun suunniteltiin monikäyttöinen alusta, eri järjestelmiä varten. Ilmanvaihdon ja lämmityksen osalta pohdittiin tarvittavia laitehankintoja.