Sosiaalisen median murroksen vaikutus markkinointiin
Jakobsson, Joanna (2025)
Jakobsson, Joanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059212
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalisen median murroksen vaikutuksia markkinointiin. Tavoitteena oli selvittää, kuinka sosiaalisen median jatkuva kehitys vaikuttaa sen käyttöön markkinointikanavana. Tavoitteena oli myös selvittää, miten sosiaalisen median murros ja sen vaikutukset koetaan markkinoinnissa tänä päivänä ja miten muutoksiin voi varautua. Työ muodostaa kuvan sosiaalisen median murroksesta ja tutkii somemarkkinoijan työnkuvaa muuttuvassa toimintaympäristössä.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa perehdytään sosiaaliseen mediaan ja sen jatkuvaan muutokseen ja sen toisessa luvussa pureudutaan sosiaalisen median markkinointiin ja sen muutoksiin. Molempien lukujen alaluvuissa käsitellään myös sosiaalisen median murrosta. Sosiaalisen median murroksella tarkoitetaan tässä työssä sosiaalisen median ja sen alustojen muuttumista paljon ja nopeasti.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla maaliskuussa 2025. Haastateltavina oli viisi somemarkkinoinnin asiantuntijaa, joilla kaikilla oli kokemusta somemarkkinoinnista vähintään viiden vuoden ajalta. Vuoden 2025 alku oli kiinnostava ajankohta haastatteluille, sillä isoihin someyhtiöihin liittyi paljon uutisotsikoita.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisen median murros vaikuttaa yritysten markkinointiin. Se muokkaa kanavia ja sisältöjä, vaikuttaa kanavavalintoihin sekä lisää kilpailua. Sen myötä lyhytvideoiden käyttö markkinoinnissa on kasvanut. Murros vaikuttaa muun muassa asiakkaisiin aiheuttaen someväsymystä, sisältöjen näkyvyyteen, maksettuun mainontaan, trendeihin ja tekoälyn käyttöön.
Tulosten avulla voidaan päätellä, että murroksen myötä yritysten täytyy panostaa sisältöjen laatuun, maksaa näkyvyydestä, hyödyntää tekoälyä ja olla perillä sosiaalisen median kehityksestä esimerkiksi alustoihin liittyvien muutosten varalta. Yrityksissä voidaan varautua muutoksiin kehittämällä jatkuvasti sisältöjä sekä tekemällä suunnittelua, jota on mahdollista muokata ajankohtaisen datan avulla.
Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa perehdytään sosiaaliseen mediaan ja sen jatkuvaan muutokseen ja sen toisessa luvussa pureudutaan sosiaalisen median markkinointiin ja sen muutoksiin. Molempien lukujen alaluvuissa käsitellään myös sosiaalisen median murrosta. Sosiaalisen median murroksella tarkoitetaan tässä työssä sosiaalisen median ja sen alustojen muuttumista paljon ja nopeasti.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla maaliskuussa 2025. Haastateltavina oli viisi somemarkkinoinnin asiantuntijaa, joilla kaikilla oli kokemusta somemarkkinoinnista vähintään viiden vuoden ajalta. Vuoden 2025 alku oli kiinnostava ajankohta haastatteluille, sillä isoihin someyhtiöihin liittyi paljon uutisotsikoita.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisen median murros vaikuttaa yritysten markkinointiin. Se muokkaa kanavia ja sisältöjä, vaikuttaa kanavavalintoihin sekä lisää kilpailua. Sen myötä lyhytvideoiden käyttö markkinoinnissa on kasvanut. Murros vaikuttaa muun muassa asiakkaisiin aiheuttaen someväsymystä, sisältöjen näkyvyyteen, maksettuun mainontaan, trendeihin ja tekoälyn käyttöön.
Tulosten avulla voidaan päätellä, että murroksen myötä yritysten täytyy panostaa sisältöjen laatuun, maksaa näkyvyydestä, hyödyntää tekoälyä ja olla perillä sosiaalisen median kehityksestä esimerkiksi alustoihin liittyvien muutosten varalta. Yrityksissä voidaan varautua muutoksiin kehittämällä jatkuvasti sisältöjä sekä tekemällä suunnittelua, jota on mahdollista muokata ajankohtaisen datan avulla.