Toimintatutkimus yläkoulun opettajien mielenterveysosaamisesta nuoren kasvun ja kehityksen tukena
Mänki, Miia (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059225
Tiivistelmä
Opettaja on suuressa roolissa yläkouluikäisen nuoren elämässä. Opettaja, erityisesti luokanvalvoja, on läsnä oppilaan viikoittaisessa elämässä ja siten huomaa herkemmin muutokset oppilaan olemuksessa. Oppilaiden mielenterveysoirehdinta on yleistä ja näkyvimpänä haasteena koetaan ahdistus. Nuoren mielenterveyshaasteilla on yhteys aikuisuuden mielenterveyshaasteisiin ja tähän herkkään kasvun vaiheeseen on syytä kiinnittää huomiota.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tarkoituksena oli selvittää ja vahvistaa yläkoulun opettajien mielenterveysosaamista osana nuoren kasvua. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli ennaltaehkäistä nuorten mielenterveyshaasteiden kärjistymistä sekä tukea oppilaiden ja opettajien hyvinvointia kouluympäristössä. Yhteistyötahona toimintatutkimuksessa oli Keski-Uudellamaalla, Järvenpäässä sijaitseva yläkoulu, jossa tutkimus toteutettiin.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina, kahdessa ryhmässä (n=8). Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia. Haastattelujen pohjalta järjestettiin Learning Cafe- oppimiskahvila, jossa opettajat valitsivat esiin nousseista haasteista mielestään tärkeimmät. Näiden perusteella koottiin esitys koulutustilaisuuteen, jossa käsiteltiin esiin tulleita haasteita sekä näihin tutkitusti toimivia interventiomalleja. Interventioista yläkouluun soveltuvimpana näyttäytyivät Mindfulness- pohjaiset interventiot. Opettajat pääsivät osallistumaan Learning Cafessa lyhyeen Mindfulness- harjoitteeseen. He kokivat harjoitteen miellyttävänä sekä kokeilemisen arvoisena työssään oppilaiden kanssa.
Tutkimustulosten perusteella yläkouluikäisillä oppilailla on moninaisia mielenterveyshaasteita, eivätkä opettajat koe mielenterveysosaamisensa vastaavan tämän hetken haasteisiin. Opettajat kokevat myös kuormitusta luokanvalvojan vastuualueiden kasvusta. Kehittämiskohteina ehdotettiin lisäkoulutusta, henkilökunnan resurssien kohdistamista ajankohtaisiin tarpeisiin sekä kodin ja koulun yhteistyön tiivistämistä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tarkoituksena oli selvittää ja vahvistaa yläkoulun opettajien mielenterveysosaamista osana nuoren kasvua. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli ennaltaehkäistä nuorten mielenterveyshaasteiden kärjistymistä sekä tukea oppilaiden ja opettajien hyvinvointia kouluympäristössä. Yhteistyötahona toimintatutkimuksessa oli Keski-Uudellamaalla, Järvenpäässä sijaitseva yläkoulu, jossa tutkimus toteutettiin.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina, kahdessa ryhmässä (n=8). Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia. Haastattelujen pohjalta järjestettiin Learning Cafe- oppimiskahvila, jossa opettajat valitsivat esiin nousseista haasteista mielestään tärkeimmät. Näiden perusteella koottiin esitys koulutustilaisuuteen, jossa käsiteltiin esiin tulleita haasteita sekä näihin tutkitusti toimivia interventiomalleja. Interventioista yläkouluun soveltuvimpana näyttäytyivät Mindfulness- pohjaiset interventiot. Opettajat pääsivät osallistumaan Learning Cafessa lyhyeen Mindfulness- harjoitteeseen. He kokivat harjoitteen miellyttävänä sekä kokeilemisen arvoisena työssään oppilaiden kanssa.
Tutkimustulosten perusteella yläkouluikäisillä oppilailla on moninaisia mielenterveyshaasteita, eivätkä opettajat koe mielenterveysosaamisensa vastaavan tämän hetken haasteisiin. Opettajat kokevat myös kuormitusta luokanvalvojan vastuualueiden kasvusta. Kehittämiskohteina ehdotettiin lisäkoulutusta, henkilökunnan resurssien kohdistamista ajankohtaisiin tarpeisiin sekä kodin ja koulun yhteistyön tiivistämistä.