Bränditutkimus Peten Koiratarvikkeelle
Otsomaa, Marjukka (2025)
Otsomaa, Marjukka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia mielikuvia kuluttajilla on Peten Koiratarvikkeesta brändinä ja millaisia asioita kuluttajat toivovat
lemmikkieläintarvikeliikebrändiltä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändiin ja brändin rakentamiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa bränditutkimus Peten Koiratarvikkeelle. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään kuluttajien näkemyksiä ja ajatuksia Peten Koiratarvikkeesta brändinä sekä kuluttajien toivomuksia lemmikkieläintarvikeliikebrändiltä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä, brändin rakentamisesta ja sen vaikutuksista yritykseen. Teoriaosuudessa käydään läpi brändianalyyseja sekä brändin tutkimista ja kehittämistä. Selkeällä brändillä voidaan vaikuttaa kuluttajien mielikuviin yrityksestä ja antaa lisäarvoa kuluttajille tuotteisiin sekä palveluihin ja täten saada
maksamaan asiakas enemmän. Hyvin suunniteltu brändi auttaa kilpailijoista erottumiseen ja sitouttaa asiakkaat tuote- tai yritysbrändiin. Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmä oli sähköinen Webropol-kysely. Kyselylomake sisälsi Peten Koiratarvikkeen brändiin, mielikuviin, erottumiseen, suositteluhalukkuuteen ja lemmikkieläintarvikeliikebrändiin liittyviin
toivomuksiin liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 83 henkilöä. Tutkimustulosten perusteella vastaajat kokivat Peten Koiratarvikkeen logon ja brändin tutuksi sekä arvostavat lemmikkieläintarvikeliikkeessä hyvää hinta-laatusuhdetta, kotimaisuutta ja asioinnin helppoutta. Tunnetuin tuotekategoria Peten Koiratarvikkeella on ruoka ja herkut. Vastaajat toivovat lemmikkien hyvinvointiin liittyvän vastuullisuusteeman tärkeimpänä
vastuullisuusasiana lemmikkieläintarvikeliikebrändissä. Vastauksien perusteella 37 % vastaajista suosittelisi Peten Koiratarviketta. Vastaajat suosivat Peten Koiratarviketta kilpailijoiden sijaan sen helppouden, tunnettuuden ja nopeuden takia. Vastauksien avulla
Peten Koiratarvike saa tärkeää ja ajantasaista tietoa kuluttajien näkökulmasta yrityksen brändistä ja kuluttajien odotuksia lemmikkieläintarvikeliikebrändistä.
lemmikkieläintarvikeliikebrändiltä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändiin ja brändin rakentamiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa bränditutkimus Peten Koiratarvikkeelle. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään kuluttajien näkemyksiä ja ajatuksia Peten Koiratarvikkeesta brändinä sekä kuluttajien toivomuksia lemmikkieläintarvikeliikebrändiltä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä, brändin rakentamisesta ja sen vaikutuksista yritykseen. Teoriaosuudessa käydään läpi brändianalyyseja sekä brändin tutkimista ja kehittämistä. Selkeällä brändillä voidaan vaikuttaa kuluttajien mielikuviin yrityksestä ja antaa lisäarvoa kuluttajille tuotteisiin sekä palveluihin ja täten saada
maksamaan asiakas enemmän. Hyvin suunniteltu brändi auttaa kilpailijoista erottumiseen ja sitouttaa asiakkaat tuote- tai yritysbrändiin. Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmä oli sähköinen Webropol-kysely. Kyselylomake sisälsi Peten Koiratarvikkeen brändiin, mielikuviin, erottumiseen, suositteluhalukkuuteen ja lemmikkieläintarvikeliikebrändiin liittyviin
toivomuksiin liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 83 henkilöä. Tutkimustulosten perusteella vastaajat kokivat Peten Koiratarvikkeen logon ja brändin tutuksi sekä arvostavat lemmikkieläintarvikeliikkeessä hyvää hinta-laatusuhdetta, kotimaisuutta ja asioinnin helppoutta. Tunnetuin tuotekategoria Peten Koiratarvikkeella on ruoka ja herkut. Vastaajat toivovat lemmikkien hyvinvointiin liittyvän vastuullisuusteeman tärkeimpänä
vastuullisuusasiana lemmikkieläintarvikeliikebrändissä. Vastauksien perusteella 37 % vastaajista suosittelisi Peten Koiratarviketta. Vastaajat suosivat Peten Koiratarviketta kilpailijoiden sijaan sen helppouden, tunnettuuden ja nopeuden takia. Vastauksien avulla
Peten Koiratarvike saa tärkeää ja ajantasaista tietoa kuluttajien näkökulmasta yrityksen brändistä ja kuluttajien odotuksia lemmikkieläintarvikeliikebrändistä.