Alueellisen digitaalisen hääpalvelualustan kehittäminen käyttäjälähtöisesti : Aina Etelä-Pohjanmaa
Simola, Katri (2025)
Simola, Katri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038822
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi hääpalveluita kokoavan Aina Etelä-Pohjanmaa -verkkosivuston kehittämiseen käyttäjälähtöisesti. Työn tavoitteena oli vastata havaittuun tarpeeseen koota yhteen Etelä-Pohjanmaan alueen hääpalveluita tarjoavat yritykset sekä helpottaa hääpareja löytämään tarvitsemansa palvelut yhdestä osoitteesta.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia haasteita hääparit kohtaavat hääpalveluita etsiessään ja kuinka hääpalveluita tarjoavien paikallisten yritysten hakukonenäkyvyyttä voitaisiin parantaa, jotta kehityksen alla oleva Aina Etelä-Pohjanmaa -sivusto voitaisiin toteuttaa palvelemaan niin hääpareja kuin paikallisia yrityksiäkin mahdollisimman käyttäjälähtöisesti. Lisäksi työssä pohdittiin alustatalouden näkökulmasta erilaisia ansaintakeinoja, jotta Aina Etelä-Pohjanmaa -sivustolle listautuminen voitaisiin pitää yrittäjille ilmaisena ja täten madaltaa kynnystä liittyä mukaan.
Työn toteutuksen lähestymistapa oli käyttäjälähtöinen konseptointi, jossa keskiössä olivat hääparien ja yrittäjien kokemukset, tarpeet ja toiveet. Tutkimusaineisto kerättiin hääpareille, yrityksille sekä vastaavien sivustojen perustajille osoitettujen kyselyiden avulla, ja niiden pohjalta kehitettiin sekä sivuston sisältöä että rakennetta.
Tuloksista oli tulkittavissa, että suurin osa vastaajista etsi tietoa ja palveluntarjoajia nimenomaan hakukoneista, joka korosti hakukonenäkyvyyden ja löydettävyyden tärkeyttä. Alan toimijoille toimitettu kysely antoi muun muassa näkemystä sivuston kehittämiseen sekä eri kohderyhmien käyttäytymiseen tällaisilla alustoilla. Hääpareille osoitettu kyselytutkimus (n=177) vahvisti olettamuksen, että eteläpohjalaisia hääpalveluita tarjoavia yrityksiä on hankala löytää verkosta, eivätkä he ole juurikaan edustettuina muissa vastaavissa hääpalvelualustoissa. Tuloksista saatiin myös hyvä kuva siitä, minkälaista sisältöä hääparit toivovat Ainan kaltaisilta sivustoilta ja mistä he sisältöä lähtökohtaisesti etsivät. Hieman yllättävänä tuloksena hääparit kokivat ongelmaksi tiedon vähäisyyden hääpalveluita tarjoavien yritysten omilla verkkosivuilla, mikä hankaloitti parien tekemää vertailua ja nosti kynnystä ottaa palveluntarjoajaan yhteyttä. Lopputulemana tutkimus vahvisti tarpeen paikalliselle hääpalvelualustalle, sillä 79 % vastaajista piti melko tai erittäin tärkeänä, että hääpalveluita voisi selata yhdeltä keskitetyltä verkkosivulta ja 86 % käyttäisi sivustoa todennäköisesti tai erittäin todennäköisesti. 52 % vastaajista valitsisi hääpalvelut alueellaan kokoavan verkkosivuston, jos he saisivat käyttää vain yhtä digitaalista kanavaa hääpalveluiden löytämiseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia haasteita hääparit kohtaavat hääpalveluita etsiessään ja kuinka hääpalveluita tarjoavien paikallisten yritysten hakukonenäkyvyyttä voitaisiin parantaa, jotta kehityksen alla oleva Aina Etelä-Pohjanmaa -sivusto voitaisiin toteuttaa palvelemaan niin hääpareja kuin paikallisia yrityksiäkin mahdollisimman käyttäjälähtöisesti. Lisäksi työssä pohdittiin alustatalouden näkökulmasta erilaisia ansaintakeinoja, jotta Aina Etelä-Pohjanmaa -sivustolle listautuminen voitaisiin pitää yrittäjille ilmaisena ja täten madaltaa kynnystä liittyä mukaan.
Työn toteutuksen lähestymistapa oli käyttäjälähtöinen konseptointi, jossa keskiössä olivat hääparien ja yrittäjien kokemukset, tarpeet ja toiveet. Tutkimusaineisto kerättiin hääpareille, yrityksille sekä vastaavien sivustojen perustajille osoitettujen kyselyiden avulla, ja niiden pohjalta kehitettiin sekä sivuston sisältöä että rakennetta.
Tuloksista oli tulkittavissa, että suurin osa vastaajista etsi tietoa ja palveluntarjoajia nimenomaan hakukoneista, joka korosti hakukonenäkyvyyden ja löydettävyyden tärkeyttä. Alan toimijoille toimitettu kysely antoi muun muassa näkemystä sivuston kehittämiseen sekä eri kohderyhmien käyttäytymiseen tällaisilla alustoilla. Hääpareille osoitettu kyselytutkimus (n=177) vahvisti olettamuksen, että eteläpohjalaisia hääpalveluita tarjoavia yrityksiä on hankala löytää verkosta, eivätkä he ole juurikaan edustettuina muissa vastaavissa hääpalvelualustoissa. Tuloksista saatiin myös hyvä kuva siitä, minkälaista sisältöä hääparit toivovat Ainan kaltaisilta sivustoilta ja mistä he sisältöä lähtökohtaisesti etsivät. Hieman yllättävänä tuloksena hääparit kokivat ongelmaksi tiedon vähäisyyden hääpalveluita tarjoavien yritysten omilla verkkosivuilla, mikä hankaloitti parien tekemää vertailua ja nosti kynnystä ottaa palveluntarjoajaan yhteyttä. Lopputulemana tutkimus vahvisti tarpeen paikalliselle hääpalvelualustalle, sillä 79 % vastaajista piti melko tai erittäin tärkeänä, että hääpalveluita voisi selata yhdeltä keskitetyltä verkkosivulta ja 86 % käyttäisi sivustoa todennäköisesti tai erittäin todennäköisesti. 52 % vastaajista valitsisi hääpalvelut alueellaan kokoavan verkkosivuston, jos he saisivat käyttää vain yhtä digitaalista kanavaa hääpalveluiden löytämiseen.