Dialogisen vuorovaikutuksen kehittäminen työyhteisössä
Kontoniemi, Jonna (2025)
Kontoniemi, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069246
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon jatkuvat muutokset edellyttävät vahvaa vuorovaikutusta ja yhteistyötä, jotta työyhteisöt voivat kehittyä ja toimia tehokkaasti. Dialoginen vuorovaikutus tarjoaa työyhteisölle välineitä avoimeen, rakentavaan ja tasa-arvoiseen keskusteluun, mikä vahvistaa yhteisöllisyyttä ja parantaa työilmapiiriä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työyhteisön dialogista vuorovaikutusta dialogisten menetelmien avulla. Tavoitteena oli parantaa hoitohenkilökunnan välistä vuorovaikutuksen laatua ja vahvistaa dialogisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla kartoitettiin työyhteisön vuorovaikutuksen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Lisäksi kehittämistoiminnan aikana tehdyt systemaattiset havainnot täydensivät ymmärrystä vuorovaikutuksen ilmiöistä ja tukivat kehittämistyötä. Haastatteluihin osallistui hoitohenkilökuntaa eri ammattiryhmistä, mikä mahdollisti monipuolisen näkökulman muodostamisen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä, jonka pohjalta tunnistettiin dialogista vuorovaikutusta edistäviä ja estäviä tekijöitä. Näiden tulosten perusteella työyhteisössä toteutettiin kehittämisprosessi dialogisia menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella työyhteisössä vallitsi vahva yhteisöllisyyden tunne ja luottamuksellinen ilmapiiri, mutta dialoginen vuorovaikutus kaipasi syventämistä erityisesti vaikeista asioista keskusteltaessa, palautteen antamisessa ja esihenkilön vuorovaikutusroolissa. Dialogisuuden vahvistaminen edellyttää työyhteisöltä pitkäjänteistä, rakenteisiin kytkeytyvää kehittämistä sekä selkeitä käytäntöjä, jotka tukevat kuulemista, osallistumista ja rakentavaa vuorovaikutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla kartoitettiin työyhteisön vuorovaikutuksen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Lisäksi kehittämistoiminnan aikana tehdyt systemaattiset havainnot täydensivät ymmärrystä vuorovaikutuksen ilmiöistä ja tukivat kehittämistyötä. Haastatteluihin osallistui hoitohenkilökuntaa eri ammattiryhmistä, mikä mahdollisti monipuolisen näkökulman muodostamisen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä, jonka pohjalta tunnistettiin dialogista vuorovaikutusta edistäviä ja estäviä tekijöitä. Näiden tulosten perusteella työyhteisössä toteutettiin kehittämisprosessi dialogisia menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella työyhteisössä vallitsi vahva yhteisöllisyyden tunne ja luottamuksellinen ilmapiiri, mutta dialoginen vuorovaikutus kaipasi syventämistä erityisesti vaikeista asioista keskusteltaessa, palautteen antamisessa ja esihenkilön vuorovaikutusroolissa. Dialogisuuden vahvistaminen edellyttää työyhteisöltä pitkäjänteistä, rakenteisiin kytkeytyvää kehittämistä sekä selkeitä käytäntöjä, jotka tukevat kuulemista, osallistumista ja rakentavaa vuorovaikutusta.