Marketing Strategies For Peer-to-Peer Clothing Rental Case Company
Vartiainen, Benita (2025)
Vartiainen, Benita
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisilla markkinointikeinoilla suomalaiset pikamuodin kuluttajat saataisiin kokeilemaan vaatteiden vuokrauspalveluita. Opinnäytetyössä tarkastellaan kuluttajien asenteita vaatteiden vuokraamista kohtaan, vuokraamisen koettuja esteitä ja mahdollistajia, sekä sitä, miten niitä voidaan markkinoida tehokkaammin pikamuotia käyttäville kuluttajille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Robes Rental Oy, ja työn tavoitteena on antaa konkreettisia markkinointiehdotuksia uusien kohderyhmien tavoittamiseksi.
Teoriaosuudessa käsitellään vaatteiden vuokrauspalveluiden käyttöön liittyviä esteitä ja motivoivia tekijöitä sekä vaatteiden vuokraamista vaihtoehtona pikamuodille. Teoria luo pohjan tutkimuskysymykselle ja ohjaa tutkimuksen toteutusta.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla pyrittiin ymmärtämään osallistujien kokemuksia pikamuodin käytöstä sekä heidän suhtautumisiansa vaatteiden vuokraamiseen. Ymmärtämällä tekijöitä, jotka vaikuttavat osallistujien päätöksentekoon ja keinoja, millainen markkinointi tavoittaa suomalaiset pikamuotikuluttajat.
Tulosten perusteella tietoisuutta vuokrauspalveluihin on, mutta käytännön esteinä koetaan muun muassa hygienia, omistamisen halu, vuokraamisen vaivalloisuus, tottumukset, ympäristön vaikutus ja tietämättömyys. Myös hinta, saatavuus, trendikkyys ja vaatteiden monikäyttöisyys vaikuttavat ostopäätöksiin. Markkinoinnissa olisi tärkeää korostaa palvelun helppoutta, luoda visuaalisesti houkuttelevaa sisältöä, selkeyttää käytäntöjä hygienian ja vahinkojen varalta, sekä lisätä tietoisuutta vuokrapalveluista.
Opinnäytetyön tutkimuksessa selvisi, että monet haastateltavat ovat avoimia kokeilemaan vaatevuokraus palveluita esimerkiksi juhlapukeutumiseen tai erityisiin tapahtumiin. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että oikeanlaisella, kohdennetulla markkinoinnilla Robes Rental Oy:lla on hyvä mahdollisuus tavoittaa uusia asiakasryhmiä ja kasvattaa vuokrauspalveluiden käyttöä Suomessa. Yritys tekee jo nyt hienoa työtä, sillä kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat kuulleet heidän palvelustaan. Samalla on kuitenkin selvää, että siirtyminen pikamuodin kulutuksesta vaatteiden vuokraamiseen vaatii laajempaa muutosta kuluttajien ajattelussa ja ostokäyttäytymisessä. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin, että moni kuluttajista pohtii pikamuodin haittoja, mutta tällä hetkellä helppous, trendikkyys ja edulliset hinnat vievät vielä voiton.
Teoriaosuudessa käsitellään vaatteiden vuokrauspalveluiden käyttöön liittyviä esteitä ja motivoivia tekijöitä sekä vaatteiden vuokraamista vaihtoehtona pikamuodille. Teoria luo pohjan tutkimuskysymykselle ja ohjaa tutkimuksen toteutusta.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla pyrittiin ymmärtämään osallistujien kokemuksia pikamuodin käytöstä sekä heidän suhtautumisiansa vaatteiden vuokraamiseen. Ymmärtämällä tekijöitä, jotka vaikuttavat osallistujien päätöksentekoon ja keinoja, millainen markkinointi tavoittaa suomalaiset pikamuotikuluttajat.
Tulosten perusteella tietoisuutta vuokrauspalveluihin on, mutta käytännön esteinä koetaan muun muassa hygienia, omistamisen halu, vuokraamisen vaivalloisuus, tottumukset, ympäristön vaikutus ja tietämättömyys. Myös hinta, saatavuus, trendikkyys ja vaatteiden monikäyttöisyys vaikuttavat ostopäätöksiin. Markkinoinnissa olisi tärkeää korostaa palvelun helppoutta, luoda visuaalisesti houkuttelevaa sisältöä, selkeyttää käytäntöjä hygienian ja vahinkojen varalta, sekä lisätä tietoisuutta vuokrapalveluista.
Opinnäytetyön tutkimuksessa selvisi, että monet haastateltavat ovat avoimia kokeilemaan vaatevuokraus palveluita esimerkiksi juhlapukeutumiseen tai erityisiin tapahtumiin. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että oikeanlaisella, kohdennetulla markkinoinnilla Robes Rental Oy:lla on hyvä mahdollisuus tavoittaa uusia asiakasryhmiä ja kasvattaa vuokrauspalveluiden käyttöä Suomessa. Yritys tekee jo nyt hienoa työtä, sillä kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat kuulleet heidän palvelustaan. Samalla on kuitenkin selvää, että siirtyminen pikamuodin kulutuksesta vaatteiden vuokraamiseen vaatii laajempaa muutosta kuluttajien ajattelussa ja ostokäyttäytymisessä. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin, että moni kuluttajista pohtii pikamuodin haittoja, mutta tällä hetkellä helppous, trendikkyys ja edulliset hinnat vievät vielä voiton.