Perehdytysopas matkustajaterminaalin työntekijöille
Wecksten, Frida (2025)
Wecksten, Frida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069253
Tiivistelmä
Tämän produktiivisen opinnäytetyön kehittämistehtävä keskittyi Viking Linen
Turun terminaalin asiakaspalveluhenkilöstön perehdyttämisprosessin kehittämiseen. Uusille työntekijöille löytyi paljon ohjeita sekä paperilla että verkossa,
mutta yksi yhteinen tietopaketti puuttui. Tavoitteena oli koota yksiin kansiin
kaikki tarvittava tieto eli luoda uusille työntekijöille perehdytysopas, joka toimisi
heille apuvälineenä perehdytyksen aikana.
Opasta suunniteltaessa käytettiin kehittämismenetelminä sekä benchmarkingia että kyselyä. Benchmarkingin avulla ideoitiin eri organisaatioiden jo olemassa olevien oppaiden avulla tulevan oppaan sisältöä. Kyselylomake lähetettiin toimeksiantajayrityksen nykyisille työntekijöille. Kyselyn tulosten perusteella saatiin tieto siitä, mitä nykyiset työntekijät pitävät tärkeänä perehdytyksessä, mitä osa-alueita tulisi kehittää ja millainen tulevan perehdytysoppaan sisällön tulisi olla. Suurin osa vastaajista toivoi oppaan olevan sähköisessä muodossa, kuten PDF-tiedostona. Näiden vastausten perusteella päätettiin,
että opas laaditaan PDF-muotoon, jotta se voidaan jakaa sähköisesti uusille
työntekijöille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin työntekijäkokemusta ja perehdyttämistä. Työntekijäkokemus syntyy jo ensimmäisenä työpäivänä, joten se on
tiiviisti sidoksissa onnistuneeseen perehdytykseen. Työssä käsiteltiin perehdyttämisen hyötyjä ja suunnittelua, hyvän perehdyttäjän ominaisuuksia sekä
työkaluja, joita perehdyttämisessä voi hyödyntää.
Valmis perehdytysopas sisältää tietoa toimeksiantajayrityksestä, terminaalin
toiminnoista, työssä tarvittavista ohjelmista, työtehtävistä ja työvaatteista. Lisäksi oppaassa on tiivis ammattisanasto, joka avaa työssä käytettäviä termejä, vinkkejä hyvään asiakaspalveluun, hyvän työyhteisön pelisäännöt sekä
myös tietosuojan muistilista. Perehdytysopas jaetaan jokaiselle uudelle työntekijälle. Opas toimii perehdytysprosessin aikana tukena ja muistikirjana, johon työntekijä voi aina tarpeen tulleen palata. Valmistunut perehdytysopas tallennettiin muotoon, jota voidaan aina tarpeen tullessa päivittää, jotta sitä voidaan hyödyntää vielä vuosienkin päästä.
Turun terminaalin asiakaspalveluhenkilöstön perehdyttämisprosessin kehittämiseen. Uusille työntekijöille löytyi paljon ohjeita sekä paperilla että verkossa,
mutta yksi yhteinen tietopaketti puuttui. Tavoitteena oli koota yksiin kansiin
kaikki tarvittava tieto eli luoda uusille työntekijöille perehdytysopas, joka toimisi
heille apuvälineenä perehdytyksen aikana.
Opasta suunniteltaessa käytettiin kehittämismenetelminä sekä benchmarkingia että kyselyä. Benchmarkingin avulla ideoitiin eri organisaatioiden jo olemassa olevien oppaiden avulla tulevan oppaan sisältöä. Kyselylomake lähetettiin toimeksiantajayrityksen nykyisille työntekijöille. Kyselyn tulosten perusteella saatiin tieto siitä, mitä nykyiset työntekijät pitävät tärkeänä perehdytyksessä, mitä osa-alueita tulisi kehittää ja millainen tulevan perehdytysoppaan sisällön tulisi olla. Suurin osa vastaajista toivoi oppaan olevan sähköisessä muodossa, kuten PDF-tiedostona. Näiden vastausten perusteella päätettiin,
että opas laaditaan PDF-muotoon, jotta se voidaan jakaa sähköisesti uusille
työntekijöille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin työntekijäkokemusta ja perehdyttämistä. Työntekijäkokemus syntyy jo ensimmäisenä työpäivänä, joten se on
tiiviisti sidoksissa onnistuneeseen perehdytykseen. Työssä käsiteltiin perehdyttämisen hyötyjä ja suunnittelua, hyvän perehdyttäjän ominaisuuksia sekä
työkaluja, joita perehdyttämisessä voi hyödyntää.
Valmis perehdytysopas sisältää tietoa toimeksiantajayrityksestä, terminaalin
toiminnoista, työssä tarvittavista ohjelmista, työtehtävistä ja työvaatteista. Lisäksi oppaassa on tiivis ammattisanasto, joka avaa työssä käytettäviä termejä, vinkkejä hyvään asiakaspalveluun, hyvän työyhteisön pelisäännöt sekä
myös tietosuojan muistilista. Perehdytysopas jaetaan jokaiselle uudelle työntekijälle. Opas toimii perehdytysprosessin aikana tukena ja muistikirjana, johon työntekijä voi aina tarpeen tulleen palata. Valmistunut perehdytysopas tallennettiin muotoon, jota voidaan aina tarpeen tullessa päivittää, jotta sitä voidaan hyödyntää vielä vuosienkin päästä.