Myynnin esihenkilön itsensä johtaminen – positiiviset vaikutukset omaan toimintaan ja työyhteisöön
Ericsson, Neea (2025)
Ericsson, Neea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069262
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee myynnin johtajan toteuttamaa itsensä johtamista ja tämän positiivisia vaikutuksia hänen omaan sekä työyhteisön hyvinvointiin sekä millaisia vaikutuksia näillä on puolestaan eteenpäin. Inspiraatio aiheelle syntyi myynnin ja sen johtamisen nopeatempoisesta muutoksesta ja mukautumisesta eri sidosryhmien alati muuttuviin tarpeisiin. Myynnin johtajan täytyy toimia oman henkilöstön, organisaation ja asiakkaiden välikädessä ja johtaa omaa toimintaansa niin, että se palvelee kaikkia edellä mainittuja sidosryhmiä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda ytimekäs, helposti ymmärrettävä ja visuaalinen opas myynnin johtajille. Opas avaa millaisin keinoin kohderyhmä eli myynnin johtajat pystyvät toteuttamaan itsensä johtamista ja miten itsensä johtamisen avulla pystyy toimimaan entistä parempana myynnin johtajana.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan myynnin johtajia, myynnin esihenkilöitä sekä itsensä johtamista. Lisärajauksina toimii positiiviset vaikutukset, hyvinvointi, jaksaminen ja vaikutus työyhteisöön. Tietoperusta on toteutettu kirjallisuuskatsauksen pohjalta hyödyntäen laajasti eri alan ammattilaisten tuottamaa kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Tietoperusta on jaettu kolmeen eri osioon: myyntiin, esihenkilötyöhön ja itsensä johtamiseen. Opinnäytetyön kehitystyön tuotoksena syntynyt opas on toteutettu Canva -työkalua hyödyntäen. Opinnäytetyö on toteutettu ilman toimeksiantoa marraskuun 2024 – huhtikuun 2025 välisenä aikana.
Myynnin esihenkilö pystyy vaikuttamaan edellä mainittuihin rajauksina toimiviin tutkimusongelmiin monin eri tavoin johtamalla itseään ja omaa toimintaansa. Opinnäytetyön tuloksena syntyneeseen oppaaseen on tiivistetty päätulokset itsensä johtamisesta, jotka jakautuvat oppaassa kolmen eri pääotsikon alle: itsetietoisuus, oman toiminnan johtaminen ja ihmissuhdejohtaminen. Jokainen osio sisältää useita esimerkkejä siitä, miten aihealueen sisällä itsensä johtamista voi toteuttaa ja millaisia vaikuttimia sillä on joko omaan toimintaan tai lähiympäristöön. Aihe on ajankohtainen ja kasvava teema osana vastuullista ja kestävää myynnin johtamista.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan myynnin johtajia, myynnin esihenkilöitä sekä itsensä johtamista. Lisärajauksina toimii positiiviset vaikutukset, hyvinvointi, jaksaminen ja vaikutus työyhteisöön. Tietoperusta on toteutettu kirjallisuuskatsauksen pohjalta hyödyntäen laajasti eri alan ammattilaisten tuottamaa kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Tietoperusta on jaettu kolmeen eri osioon: myyntiin, esihenkilötyöhön ja itsensä johtamiseen. Opinnäytetyön kehitystyön tuotoksena syntynyt opas on toteutettu Canva -työkalua hyödyntäen. Opinnäytetyö on toteutettu ilman toimeksiantoa marraskuun 2024 – huhtikuun 2025 välisenä aikana.
Myynnin esihenkilö pystyy vaikuttamaan edellä mainittuihin rajauksina toimiviin tutkimusongelmiin monin eri tavoin johtamalla itseään ja omaa toimintaansa. Opinnäytetyön tuloksena syntyneeseen oppaaseen on tiivistetty päätulokset itsensä johtamisesta, jotka jakautuvat oppaassa kolmen eri pääotsikon alle: itsetietoisuus, oman toiminnan johtaminen ja ihmissuhdejohtaminen. Jokainen osio sisältää useita esimerkkejä siitä, miten aihealueen sisällä itsensä johtamista voi toteuttaa ja millaisia vaikuttimia sillä on joko omaan toimintaan tai lähiympäristöön. Aihe on ajankohtainen ja kasvava teema osana vastuullista ja kestävää myynnin johtamista.