Kulttuurin merkitys nuorten hyvinvointiin : nuorten kokemat kulttuurihyvinvointivaikutukset Tampereen Rap-Akatemian toimintaan osallistumisesta
Ollila, Kaisa (2025)
Ollila, Kaisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059178
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Tampereen Rap-Akatemian kulttuurihyvinvointivaikutuksia sen rap-musiikkilinjalle osallistuneisiin nuoriin. Työ keskittyi selvittämään, miten Rap-Akatemia on onnistunut vaikuttamaan nuorten kokemusten mukaan kulttuurihyvinvoinnin eri elementteihin: osallisuuteen, itseilmaisuun, identiteettiin, toimintakykyyn ja resilienssitaitoihin. Empiirisen tutkimuksen avulla pyrittiin tarjoamaan ymmärrystä nuorten kokemuksista ja tuottamaan tietoa, millainen merkitys ja mahdollisuus kulttuurilla on vaikuttaa nuorten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja ammatilliseen kehitykseen. Työn avulla voitiin myös tuoda vahvemmin esiin kulttuuritoiminnan roolia nuorten tukemisessa.
Empiirinen tutkimus perustui laadulliseen tutkimusmenetelmään, jossa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelu jaettiin neljään eri teemaan Tampereen Rap-Akatemian kulttuurihyvinvointitavoitteiden mukaan, ja nämä teemat läpileikkaavat hankittua aineistoa. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Kokonaisuudessaan opinnäytetyössä avataan kulttuurihyvinvoinnin keskeisiä elementtejä, Tampereen Rap-Akatemian toimintamalleja sekä niihin liittyviä hiphop-pedagogiikan keinoja. Lisäksi opinnäytetyö avaa aiempaa tutkimustietoa kulttuurin vaikutuksista.
Tulokset osoittavat, että Rap-Akatemia on vaikuttanut myönteisesti osallistujien osallisuuden lisääntymiseen, itseilmaisuun, itsevarmuuteen, elämänhallintaan ja ammatilliseen vahvistumiseen. Monet osallistujat kokevat, että toiminta oli lisännyt heidän itsevarmuuttaan, tuonut merkitystä elämään ja vahvistanut osallisuuden kokemusta. Rap-Akatemia on myös tarjonnut käytännön tietoa musiikkibisneksestä, kehittänyt ilmaisutaitoja ja tarjonnut mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Tutkimuksen mukaan voidaan todeta, että Tampereen Rap-Akatemia on monelle osallistujalle ollut elämää muuttava kokemus, joka on auttanut heitä löytämään itsensä ja antanut suuntaa elämälle. Tampereen Rap-Akatemia on tarjonnut arvokasta tukea nuorten henkilökohtaiseen kasvuun ja ammatilliseen urakehitykseen. Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia Rap-Akatemian muiden toimintojen, kuten ehkäisevän kulttuurityön ja kouluyhteistyön vaikutuksia.
Empiirinen tutkimus perustui laadulliseen tutkimusmenetelmään, jossa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelu jaettiin neljään eri teemaan Tampereen Rap-Akatemian kulttuurihyvinvointitavoitteiden mukaan, ja nämä teemat läpileikkaavat hankittua aineistoa. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Kokonaisuudessaan opinnäytetyössä avataan kulttuurihyvinvoinnin keskeisiä elementtejä, Tampereen Rap-Akatemian toimintamalleja sekä niihin liittyviä hiphop-pedagogiikan keinoja. Lisäksi opinnäytetyö avaa aiempaa tutkimustietoa kulttuurin vaikutuksista.
Tulokset osoittavat, että Rap-Akatemia on vaikuttanut myönteisesti osallistujien osallisuuden lisääntymiseen, itseilmaisuun, itsevarmuuteen, elämänhallintaan ja ammatilliseen vahvistumiseen. Monet osallistujat kokevat, että toiminta oli lisännyt heidän itsevarmuuttaan, tuonut merkitystä elämään ja vahvistanut osallisuuden kokemusta. Rap-Akatemia on myös tarjonnut käytännön tietoa musiikkibisneksestä, kehittänyt ilmaisutaitoja ja tarjonnut mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Tutkimuksen mukaan voidaan todeta, että Tampereen Rap-Akatemia on monelle osallistujalle ollut elämää muuttava kokemus, joka on auttanut heitä löytämään itsensä ja antanut suuntaa elämälle. Tampereen Rap-Akatemia on tarjonnut arvokasta tukea nuorten henkilökohtaiseen kasvuun ja ammatilliseen urakehitykseen. Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia Rap-Akatemian muiden toimintojen, kuten ehkäisevän kulttuurityön ja kouluyhteistyön vaikutuksia.