Millaisen kuvan valtamedia luo lastensuojelusta?
Hirvasoja, Anni; Sivula, Jenni (2025)
Hirvasoja, Anni
Sivula, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038798
Tiivistelmä
Lastensuojelu on viime vuosina ollut keskustelun aiheena erilaisissa medioissa. Lastensuojelusta kirjoitetaan useita julkaisuja. Vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus rajaavat työntekijöiden mahdollisuutta kertoa työstään sekä tapahtumista. Se on edelleenkin ajankohtainen aihe, minkä vuoksi tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön keskiössä aiheena oli lastensuojelu valtamediassa. Tarkoituksena oli tutkia minkälaista mielikuvaa valtamedian luo lastensuojelusta. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: Millaista
kuvaa valtamedia luo lastensuojelusta? sekä Minkälaista julkisuuskuvaa valtamedia rakentaa lastensuojelusta työpaikkana? Tavoitteena oli tutkimustulosten perusteella tehdä johtopäätöksiä miten uutisointi mahdollisesti vaikuttaa lastensuojeluun työllistymiseen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin MTV uutisten, Aamulehden sekä Yleisradion uutisista. Lisäksi hyödynnettiin aiempia tutkimuksia. Laadukas journalismi on luotettavaa uutisointia tärkeistä ja kiinnostavista aiheista, ja sen päämääränä on pyrkiä kuvaamaan asiat ja tapahtumat mahdollisimman totuudenmukaisesti. Tutkimusaineisto rajattiin aikavälille 1.1.2023 ‒ 30.11.2024. Hakusanoina käytettiin sanoja lastensuojelu sekä työpaikka. Uutisia tutkimukseen valikoitui yhteensä 135 kappaletta. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelulla. Julkisuuskuvaa tutkittiin analysoimalla uutisten sävyä sekä sitä mitkä tahot pääsevät uutisissa esille ja millaiset teemat nousevat esille. Näiden avulla pääteemoiksi muodostuivat seuraavat: sähköinen valtamedian luoma kuva
lastensuojelusta, lastensuojelukeskusteluun osallistuvat tahot, valtamedian rakentama julkisuuskuva lastensuojelusta työpaikkana, resurssipulasta kärsivä lastensuojelu, lakia rikkova lastensuojelu ja työntekijöiden huoli nuorista.
Tuloksista ilmeni, että lastensuojelu on ajankohtainen uutisoinnin aihe monella eri osa-alueella. Erilaiset mediat tuovat asioita esille uutisen otsikon avulla, jolloin saadaan henkilöt lukemaan uutinen. Otsikon avulla saadaan herätettyä lukijan mielenkiinto lukea koko uutinen. Tuloksissa esille nousivat
hyvinvointialueet joiden toiminta on alkanut vuonna 2023. Lisäksi uutisoinnissa nousi esille lastensuojelu ja lastensuojelussa työskentelemisen on haastavuus. Tulokset osoittivat, että uutisoinnissa ilmenevät
myös salassapitosäännökset, jotka estävät työntekijöiden mahdollisuuden tuoda esiin lastensuojelun näkökulman ja osallistumisen keskusteluun. Tulosten mukaan mediassa nostetaan esiin aiheita, jotka ovat jo osana ammatillista keskustelua. Johtopäätöksenä uutisoinnilla voidaan mahdollisesti vaikuttaa alalle työllistymiseen. Negatiiviset uutiset ja epäonnistumiset saavat enemmän huomiota medialta. Child protection has been the subject of debate in various media in recent years. It is still a topical issue. Therefore, the focus of this research thesis was on child protection in the mainstream media. The purpose of this thesis was to explore what kind of image of child protection is created by the mainstream media. We chose two research questions. What kind of public image does the mainstream media create of child protection as a workplace? The research results were used to draw conclusions about how news
coverage potentially influences employment in child protection.
The thesis was carried out using the method of qualitative analysis. In addition, previous studies were used. The research material consisted of news from MTV News, Aamulehti and Yleisradio. Quality journalism is reliable reporting on important and interesting topics. The aim of journalism is to describe things and events as truthfully as possible. The research material was limited to the period 01.01.2023-30.11.2024, using the words child protection and workplace. A total of 135 news items were selected for the study. The analysis was carried out using thematic analysis. Public image is studied by analysing the tone, which parties are highlighted in the news and which themes emerge in the news. These were used to create the main themes for the study. The main themes were: What kind of image of child protection is created by the electronic mainstream media, the actors involved in the child protection debate, what kind of public image is created by the mainstream media about child protection as a workplace, child protection suffering from a lack of resources, child protection breaking the law and workers' concerns about young people.
The results showed that child protection is a topical news topic in many different areas. The media use the headline of the news to highlight the issues, thus attracting people to read the news. Welfare areas that will be operational in 2023 are highlighted, as well as the fact that child protection and working in child protection is challenging. It also highlights the confidentiality rules that prevent workers from bringing a child protection perspective to the table and contributing to the debate. The media raised issues that are already part of the professional debate.
kuvaa valtamedia luo lastensuojelusta? sekä Minkälaista julkisuuskuvaa valtamedia rakentaa lastensuojelusta työpaikkana? Tavoitteena oli tutkimustulosten perusteella tehdä johtopäätöksiä miten uutisointi mahdollisesti vaikuttaa lastensuojeluun työllistymiseen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin MTV uutisten, Aamulehden sekä Yleisradion uutisista. Lisäksi hyödynnettiin aiempia tutkimuksia. Laadukas journalismi on luotettavaa uutisointia tärkeistä ja kiinnostavista aiheista, ja sen päämääränä on pyrkiä kuvaamaan asiat ja tapahtumat mahdollisimman totuudenmukaisesti. Tutkimusaineisto rajattiin aikavälille 1.1.2023 ‒ 30.11.2024. Hakusanoina käytettiin sanoja lastensuojelu sekä työpaikka. Uutisia tutkimukseen valikoitui yhteensä 135 kappaletta. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelulla. Julkisuuskuvaa tutkittiin analysoimalla uutisten sävyä sekä sitä mitkä tahot pääsevät uutisissa esille ja millaiset teemat nousevat esille. Näiden avulla pääteemoiksi muodostuivat seuraavat: sähköinen valtamedian luoma kuva
lastensuojelusta, lastensuojelukeskusteluun osallistuvat tahot, valtamedian rakentama julkisuuskuva lastensuojelusta työpaikkana, resurssipulasta kärsivä lastensuojelu, lakia rikkova lastensuojelu ja työntekijöiden huoli nuorista.
Tuloksista ilmeni, että lastensuojelu on ajankohtainen uutisoinnin aihe monella eri osa-alueella. Erilaiset mediat tuovat asioita esille uutisen otsikon avulla, jolloin saadaan henkilöt lukemaan uutinen. Otsikon avulla saadaan herätettyä lukijan mielenkiinto lukea koko uutinen. Tuloksissa esille nousivat
hyvinvointialueet joiden toiminta on alkanut vuonna 2023. Lisäksi uutisoinnissa nousi esille lastensuojelu ja lastensuojelussa työskentelemisen on haastavuus. Tulokset osoittivat, että uutisoinnissa ilmenevät
myös salassapitosäännökset, jotka estävät työntekijöiden mahdollisuuden tuoda esiin lastensuojelun näkökulman ja osallistumisen keskusteluun. Tulosten mukaan mediassa nostetaan esiin aiheita, jotka ovat jo osana ammatillista keskustelua. Johtopäätöksenä uutisoinnilla voidaan mahdollisesti vaikuttaa alalle työllistymiseen. Negatiiviset uutiset ja epäonnistumiset saavat enemmän huomiota medialta.
coverage potentially influences employment in child protection.
The thesis was carried out using the method of qualitative analysis. In addition, previous studies were used. The research material consisted of news from MTV News, Aamulehti and Yleisradio. Quality journalism is reliable reporting on important and interesting topics. The aim of journalism is to describe things and events as truthfully as possible. The research material was limited to the period 01.01.2023-30.11.2024, using the words child protection and workplace. A total of 135 news items were selected for the study. The analysis was carried out using thematic analysis. Public image is studied by analysing the tone, which parties are highlighted in the news and which themes emerge in the news. These were used to create the main themes for the study. The main themes were: What kind of image of child protection is created by the electronic mainstream media, the actors involved in the child protection debate, what kind of public image is created by the mainstream media about child protection as a workplace, child protection suffering from a lack of resources, child protection breaking the law and workers' concerns about young people.
The results showed that child protection is a topical news topic in many different areas. The media use the headline of the news to highlight the issues, thus attracting people to read the news. Welfare areas that will be operational in 2023 are highlighted, as well as the fact that child protection and working in child protection is challenging. It also highlights the confidentiality rules that prevent workers from bringing a child protection perspective to the table and contributing to the debate. The media raised issues that are already part of the professional debate.