Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koulutustuotteen konseptointi Itä-Savon koulutuskuntayhtymälle. Hyvinvointia tilasuunnittelun avulla.

Parkkinen, Nina (2025)

 
Avaa tiedosto
Parkkinen_Nina.pdf.pdf (2.994Mt)
Lataukset: 


Parkkinen, Nina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069291
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Itä-Savon koulutuskuntayhtymä Samiedulle koulutustuotekonsepti, jossa hyödynnetään kulttuurihyvinvoinnin määri-telmiä. Uudenlainen koulutustuote käsittelisi hyvinvointia ja tilasuunnittelua. Koulutustuotteelle havaittiin olevan tarvetta ja myöhemmin tarve osoittautui hyvinkin ajankohtaiseksi. Suomen hallituksen päätös leikata ammatillisen koulutuksen rahoitusta on johtanut tilanteeseen, jossa oppilaitosten, myös Itä-Savon koulutuskuntayhtymän, on harkittava ammatillisten tutkintojen tulevaisuutta. Lyhytkoulutuksia on kehitettävä, lisättävä ja koulutusta monipuolistettava.

Koulutustuotteen kehittämiseen vaikuttivat myös työelämän vaatimukset.
Tulevaisuudessa työelämä tulee pirstaloitumaan ja uudenlaista osaamista tarvitaan. Lisäksi monialaisuus ja -ammattilaisuus tulevat lisääntymään. Työelämässä tarvitaan moniosaajia, etenkin hyvinvointi- ja terveysaloilla. Koulutustuotekonsepti on suunnattu juuri näiden alojen sekä sisustusalan osaajille.

Kehittämistyön tutkimuskysymykset ovat: Onko kehitettävälle koulutustuotteelle, jossa käsitellään tilasuunnittelua kulttuurihyvinvoinnin keinoin, kysyntää? Kenelle koulutustuote suunnataan? Kysymyksiin lähdettiin etsimään vastauksia palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen. Valitut menetelmät olivat: kysely, asiakasprofiilin laatiminen, palvelupolku ja palvelumaisema sekä tulevaisuuden skenaariot.

Konseptisuunnittelun ensimmäinen vaihe oli kilpailija-analyysi, jonka avulla saa-tiin tieto, että vastaavanlaisia koulutustuotteita ei muissa Suomen ammatillisissa oppilaitoksissa ole. Opiskelijoilla teetetty kysely antoi tiedon, että koulutus-tuotteesta ollaan kiinnostuneita. Kyselyn avulla saatiin myös tietoa, mitä koulutukselta odotetaan ja mitkä asiat erityisesti kiinnostavat mahdollisia kouluttautujia.

Kehittämis- ja tutkimustyön avulla saatiin vastaus koulutustuotteen tarpeellisuudesta. Hyvinvointia ja tilasuunnittelua käsittelevälle koulutukselle on paikkansa Itä-Savon koulutuskuntayhtymässä. Se vastaisi tulevaisuuden työelämän vaateisiin, eri alojen osaajien lisäkoulutustarpeeseen sekä tarjoaisi koulutusta, jollaista ei vielä ole saatavilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste