Sosiaalisen median vaikutus nuorten naisten liikuntakäyttäytymiseen ja hyvinvointiin
Vihervuori, Saara (2025)
Vihervuori, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069317
Tiivistelmä
Nuorten liikkumattomuudesta on viime vuosina ollut paljon keskustelua. Sosiaalinen media toimii tiedonlähteenä nuorille, joten on aiheellista tutkia, miten se vaikuttaa nuorten liikuntakäyttäytymiseen. Sosiaalisella medialla on haittapuolia, kuten epäterveen kehonkuvan välittäminen. Nämä haittapuolet vaikuttavat etenkin nuoriin naisiin sosiaalisen median hyvinvointisisältöjen kautta.
Tämä opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa nuorten naisten liikuntakäyttäytymiseen ja hyvinvointiin. Lisäksi tutkitaan, millä tavoin sosiaalisen median sisällöt voisivat edistää nuorten liikkumista. Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisista medioista ainoastaan Instagramin ja TikTokin vaikutusta nuorten naisten liikuntakäyttäytymiseen.
Nuorten naisten liikkumisen määrä on laskussa, ja he liikkuvat tutkitusti nuoria miehiä vähemmän. Lisäksi nuorten naisten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet. Liikunnalla on positiivisia vaikutuksia yksilön fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Nuoret naiset etsivät sosiaalisesta mediasta etenkin treeni- ja hyvinvointiaiheista sisältöä, minkä vuoksi se on potentiaalinen väylä liikkumisen edistämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisilla puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui viisi haastateltavaa. Haastateltavat valikoituivat opinnäytetyön tekijän verkostoista. Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2025, ja se valmistui huhtikuussa 2025.
Sosiaalisen median sisällöillä on merkittävä rooli nuorten naisten liikuntamotivaation tukemisessa. Haastateltavat kokivat sosiaalisen median kannustavan liikkumiseen silloin, kun sisältö on samaistuttavaa ja autenttista. Sisältöjen tulee olla vastuullisesti tuotettuja, jotta ne tukevat liikkumista eivätkä aiheuta paineita omasta ulkonäöstä tai arjen suorittamisesta. Sosiaalisen median sisältöjä on tärkeää tarkastella kriittisesti. Vaikka haastateltavat kokivat oppineensa liikunnan hyödyistä sosiaalisesta mediasta, ei somen kaikkea potentiaalia terveyden edistämisen välineenä ole vielä hyödynnetty.
Tämä opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa nuorten naisten liikuntakäyttäytymiseen ja hyvinvointiin. Lisäksi tutkitaan, millä tavoin sosiaalisen median sisällöt voisivat edistää nuorten liikkumista. Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisista medioista ainoastaan Instagramin ja TikTokin vaikutusta nuorten naisten liikuntakäyttäytymiseen.
Nuorten naisten liikkumisen määrä on laskussa, ja he liikkuvat tutkitusti nuoria miehiä vähemmän. Lisäksi nuorten naisten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet. Liikunnalla on positiivisia vaikutuksia yksilön fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Nuoret naiset etsivät sosiaalisesta mediasta etenkin treeni- ja hyvinvointiaiheista sisältöä, minkä vuoksi se on potentiaalinen väylä liikkumisen edistämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisilla puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui viisi haastateltavaa. Haastateltavat valikoituivat opinnäytetyön tekijän verkostoista. Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2025, ja se valmistui huhtikuussa 2025.
Sosiaalisen median sisällöillä on merkittävä rooli nuorten naisten liikuntamotivaation tukemisessa. Haastateltavat kokivat sosiaalisen median kannustavan liikkumiseen silloin, kun sisältö on samaistuttavaa ja autenttista. Sisältöjen tulee olla vastuullisesti tuotettuja, jotta ne tukevat liikkumista eivätkä aiheuta paineita omasta ulkonäöstä tai arjen suorittamisesta. Sosiaalisen median sisältöjä on tärkeää tarkastella kriittisesti. Vaikka haastateltavat kokivat oppineensa liikunnan hyödyistä sosiaalisesta mediasta, ei somen kaikkea potentiaalia terveyden edistämisen välineenä ole vielä hyödynnetty.