Elektroniikan piirikorttien käsinladonnan virheet : juurisyyt ja ratkaisuehdotukset
Metsä, Aino (2025)
Metsä, Aino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069287
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii lahtelainen Kemptron Oy. Tavoite on löytää heidän tuotantonsa piirikorttien käsiladonnan suurimpia virhetyyppejä sekä niiden juurisyitä. Halutaan siis tuottaa konkreettisia ratkaisuehdotuksia laadun paranemiseksi.
Aluksi työssä selvitetään, että laadun määrittää tuotteen tai palvelun kyky vastata siihen kohdistuviin odotuksiin. Tehokkuus ja laatu ovat asioita, joita on käsiteltävä yhdessä, koska ne liittyvät hyvin olennaisesti toisiinsa. Jos jokainen työvaihe tuottaisi vain virheettömiä tuotteita, vältyttäisiin työn tekemiseltä uudelleen, joka taas kasvattaisi tehokkuutta.
Kemptronilla laadunhallintajärjestelmiä ollaan vielä kehittämässä, mutta työ etenee. Asiakasreklamaatioiden suhteen on otettu 8D-prosessi käyttöön ja sisäisesti huomattuja virheitä käydään läpi. Ratkaisuja sisäisten virheiden vähenemiseksi on jo otettu käyttöön ja niiden vaikuttavuutta seurataan samalla kun edetään uusien ongelmien ratkomiseen.
Kemptronin tuotantoprosessi mahdollistaa virheiden havaitsemisen useammassa kohdassa tuotantoprosessin aikana, ei vain koestuksessa. Tärkeää olisikin saada virheet mahdollisimman aikaisin kiinni kustannusten minimoimiseksi.
Virheistä kertyvää dataa on alettu käymään läpi aiempaa enemmän sekä tuotannon että toimihenkilöiden kesken. Keskityin analysoimaan dataa Kemptronin aloittamisesta 1.8.2024 helmikuun 2025 loppuun. Tästä kertyneestä aineistosta löytyneisiin pahimpiin virhetapauksiin on jo tartuttu ja tehty toimenpiteitä. Toimenpiteiden toimivuutta pystytään myös jo mittaamaan.
Suurimpina virhetyyppeinä nousivat esiin komponentti ylhäällä, väärä komponentti ja oikosulku. Näiden vähentämiseksi ehdotan radiaaliladonnan lisäämistä sekä juotoskoneen asetusten perusteellista tarkistamista.
Aluksi työssä selvitetään, että laadun määrittää tuotteen tai palvelun kyky vastata siihen kohdistuviin odotuksiin. Tehokkuus ja laatu ovat asioita, joita on käsiteltävä yhdessä, koska ne liittyvät hyvin olennaisesti toisiinsa. Jos jokainen työvaihe tuottaisi vain virheettömiä tuotteita, vältyttäisiin työn tekemiseltä uudelleen, joka taas kasvattaisi tehokkuutta.
Kemptronilla laadunhallintajärjestelmiä ollaan vielä kehittämässä, mutta työ etenee. Asiakasreklamaatioiden suhteen on otettu 8D-prosessi käyttöön ja sisäisesti huomattuja virheitä käydään läpi. Ratkaisuja sisäisten virheiden vähenemiseksi on jo otettu käyttöön ja niiden vaikuttavuutta seurataan samalla kun edetään uusien ongelmien ratkomiseen.
Kemptronin tuotantoprosessi mahdollistaa virheiden havaitsemisen useammassa kohdassa tuotantoprosessin aikana, ei vain koestuksessa. Tärkeää olisikin saada virheet mahdollisimman aikaisin kiinni kustannusten minimoimiseksi.
Virheistä kertyvää dataa on alettu käymään läpi aiempaa enemmän sekä tuotannon että toimihenkilöiden kesken. Keskityin analysoimaan dataa Kemptronin aloittamisesta 1.8.2024 helmikuun 2025 loppuun. Tästä kertyneestä aineistosta löytyneisiin pahimpiin virhetapauksiin on jo tartuttu ja tehty toimenpiteitä. Toimenpiteiden toimivuutta pystytään myös jo mittaamaan.
Suurimpina virhetyyppeinä nousivat esiin komponentti ylhäällä, väärä komponentti ja oikosulku. Näiden vähentämiseksi ehdotan radiaaliladonnan lisäämistä sekä juotoskoneen asetusten perusteellista tarkistamista.