Digital Marketing Strategies: social media marketing plan for Lifehair Oy
Piskonen, Jutta (2025)
Piskonen, Jutta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069442
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointi suunnitelma Lifehair Oy:lle, joka oli tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Yritys halusi löytää keinoja, joiden avulla se voisi lisätä bränditietoisuuttaan sosiaalisen median kanavilla sekä saada käyttöönsä johdonmukaisen suunnitelma jota hyödyntää tulevan sisällön suunnittelussa omille kanavilleen. Tämän opinnäytetyön tutkimusosuutta varten kirjoittaja toteutti sosiaalisen median tutkimuksen, jossa hänelle annettiin pääsy yrityksen sosiaalisen median kanaville. Hän loi sinne sisältöä ja analysoi tähän sisältöön liittyviä mittareita jälkikäteen.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa esitellään työn tarkoitus sekä toimeksiantajayritys. Seuraavaksi kirjoittaja esittelee yleisesti digitaalista markkinointia, jota seuraa kattava teoreettinen viitekehys liittyen useisiin digitaalisessa markkinoinnissa käytettyihin malleihin. Tämän jälkeen kirjoittaja suoritti kilpailija-analyysin toimeksiantajan kanssa samankokoisista sekä johtavista kilpailijoista. Sen jälkeen esitellään sosiaalisen median tutkimus ja sen tulokset. Opinnäytetyön viimeisessä osassa kirjoittaja esittelee yritykselle laatimansa sosiaalisen median markkinointisuunnitelman. Suunnitelmassa hyödynnettiin RACE- ja SOSTAC®-malleja.
Sosiaalisen median tutkimuksesta sekä teoreettisesta viitekehyksestä saatujen tietojen perusteella kirjoittaja laati suunnitelman, joka sisälsi ehdotuksia yritykselle ratkaisuiksi. Suunnitelmassa kehotettiin yritystä julkaisemaan sisältöä säännöllisesti, ja tämän helpottamiseksi kirjoittaja laati esimerkkejä sisältökalentereista, joita yritys voisi hyödyntää tulevaisuudessa. Lisäksi kirjoittaja suositteli, että yritys laajentaisi sosiaalisen median markkinointiaan hyödyntäen maksettuja mainoksia useammin sekä tehden yhteistyötä vaikuttajien kanssa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tämä opinnäytetyö tarjoaa lukijalle kattavasti tietoa sekä digitaalisesta että sosiaalisen median markkinoinnista ja esittelee käytännöllisiä keinoja sosiaalisen median näkyvyyden parantamiseen.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa esitellään työn tarkoitus sekä toimeksiantajayritys. Seuraavaksi kirjoittaja esittelee yleisesti digitaalista markkinointia, jota seuraa kattava teoreettinen viitekehys liittyen useisiin digitaalisessa markkinoinnissa käytettyihin malleihin. Tämän jälkeen kirjoittaja suoritti kilpailija-analyysin toimeksiantajan kanssa samankokoisista sekä johtavista kilpailijoista. Sen jälkeen esitellään sosiaalisen median tutkimus ja sen tulokset. Opinnäytetyön viimeisessä osassa kirjoittaja esittelee yritykselle laatimansa sosiaalisen median markkinointisuunnitelman. Suunnitelmassa hyödynnettiin RACE- ja SOSTAC®-malleja.
Sosiaalisen median tutkimuksesta sekä teoreettisesta viitekehyksestä saatujen tietojen perusteella kirjoittaja laati suunnitelman, joka sisälsi ehdotuksia yritykselle ratkaisuiksi. Suunnitelmassa kehotettiin yritystä julkaisemaan sisältöä säännöllisesti, ja tämän helpottamiseksi kirjoittaja laati esimerkkejä sisältökalentereista, joita yritys voisi hyödyntää tulevaisuudessa. Lisäksi kirjoittaja suositteli, että yritys laajentaisi sosiaalisen median markkinointiaan hyödyntäen maksettuja mainoksia useammin sekä tehden yhteistyötä vaikuttajien kanssa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tämä opinnäytetyö tarjoaa lukijalle kattavasti tietoa sekä digitaalisesta että sosiaalisen median markkinoinnista ja esittelee käytännöllisiä keinoja sosiaalisen median näkyvyyden parantamiseen.