Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vuosikello valmetavan johtamisen tukena

Koivula, Titti (2025)

 
Avaa tiedosto
Koivula_Titti.pdf (799.1Kt)
Lataukset: 


Koivula, Titti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069467
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten valmentavaa johtamista voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen esihenkilöiden työssä. Tavoitteena oli tukea esihenkilöitä sekä kehittää johtamistyötä valmentavan johtamisen keinoin. Lopputuotoksena syntyi visuaalinen työkalu, vuosikello, joka voi helpottaa esihenkilöitä ennakoimaan tulevia tehtäviä, suunnittelemaan omaa työtään sekä johtamaan tiimejä.

Teoreettinen viitekehys jakautui kahteen päälukuun, valmentavaan johtamiseen sekä johtamisen erityispiirteisiin varhaiskasvatuksessa. Tutkimusongelmana oli, miten valmentava johtaminen ja vuosikello tukevat esihenkilön työtä ja tiimien johtamista. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla.

Tulokset viittaavat siihen, että tiimien tavoitteiden asettamisessa sekä vastuun jakamisessa olisi hyvä hyödyntää lähtökohtana työntekijöiden vahvuuksia. Mentoroinnin nähtiin olevan hyödyllistä sekä työuransa alkupuolella oleville työntekijöille että myös mentoreille itselleen. Palautteen antamisen ja vastaanottamisen tavat vaihtelivat, mutta palautteen merkitys nähtiin tärkeänä kehittymisen kannalta.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että valmentavaa johtamista voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa monin eri tavoin. Vuosikello voi auttaa esihenkilöitä hahmottamaan kokonaisuutta sekä varmistamaan tehtävien eteneminen ajallaan. Kehittämisehdotuksena esitettiin valmentavan johtamisen periaatteiden käyttöönottoa ja prosessissa tukemista sekä mentorointiohjelman käyttöönottoa niin uusille työntekijöille kuin esihenkilöillekin.



Asiasanat: valmentava johtaminen, tiimien johtaminen, varhaiskasvatus, vuosikello
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste