Kontaktipisteet organisaation sisällä
Villanen, Hannu (2025)
Villanen, Hannu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Wermundsen Oy:n varaston kontaktipisteet organisaation sisällä. Pisteiden selvittämisen jälkeen niille tehtiin selkeät rajapinnat. Tämä työ toteutettiin toimintatutkimuksena, menetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia.
Työssä lähdetään liikkeelle käymällä läpi tämän tutkimuksen taustaa, selvittämällä tutkimuksen tavoitteet ja tutkimuskysymykset. Työ etenee taustan ja teorian pohjalta kohti yrityksen nykyistä tilaa. Työ esittelee Wermundsen Oy:n monipuolisesti yrityksen perustamisesta nykyhetkeen. Työssä käydään läpi varaston toimintaa ja työn edetessä siirrytään kohti tulevaisuutta. Työ esittelee Wermundsen Oy:lle toteutetun parannetun toimintatavan ja kontaktipisteiden rajapinnat. Laadulliselle tutkimuksen tuloksia tuodaan esille luvussa kuusi. Viimeisessä luvussa esitetään pohdintoja koko työn kokonaisuuden pohjalta ja ajatuksia siitä, miten tätä opinnäytetyön aihetta voisi jatkojalostaa tulevaisuudessa eteenpäin.
Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin: Mitkä ovat varaston kontaktipisteet ja rajapinnat organisaation sisällä? ja Miten organisaatioiden välisten kontaktipisteiden yhteistyötä voidaan kehittää? Opinnäytetyön avulla näihin saatiin vastaus ja voidaan todeta, että varaston toimintaa saatiin muokattua parempaan suuntaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varaston toiminnan kehittäminen kannattaa aina. Tämän työn pohjalta voidaan tarttua esimerkiksi seuraavaksi jonkin tietyn varaston työtehtävän yksityiskohtaisempaan kehittämiseen.
Työssä lähdetään liikkeelle käymällä läpi tämän tutkimuksen taustaa, selvittämällä tutkimuksen tavoitteet ja tutkimuskysymykset. Työ etenee taustan ja teorian pohjalta kohti yrityksen nykyistä tilaa. Työ esittelee Wermundsen Oy:n monipuolisesti yrityksen perustamisesta nykyhetkeen. Työssä käydään läpi varaston toimintaa ja työn edetessä siirrytään kohti tulevaisuutta. Työ esittelee Wermundsen Oy:lle toteutetun parannetun toimintatavan ja kontaktipisteiden rajapinnat. Laadulliselle tutkimuksen tuloksia tuodaan esille luvussa kuusi. Viimeisessä luvussa esitetään pohdintoja koko työn kokonaisuuden pohjalta ja ajatuksia siitä, miten tätä opinnäytetyön aihetta voisi jatkojalostaa tulevaisuudessa eteenpäin.
Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin: Mitkä ovat varaston kontaktipisteet ja rajapinnat organisaation sisällä? ja Miten organisaatioiden välisten kontaktipisteiden yhteistyötä voidaan kehittää? Opinnäytetyön avulla näihin saatiin vastaus ja voidaan todeta, että varaston toimintaa saatiin muokattua parempaan suuntaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varaston toiminnan kehittäminen kannattaa aina. Tämän työn pohjalta voidaan tarttua esimerkiksi seuraavaksi jonkin tietyn varaston työtehtävän yksityiskohtaisempaan kehittämiseen.