Skolomgivningens betydelse för lärandet och känslan av delaktighet för barn med autismspektrumtillstånd
Niemelä, Tilde; Lönnqvist, Rebecca (2025)
Niemelä, Tilde
Lönnqvist, Rebecca
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069515
Tiivistelmä
Autismspektrumtillstånd påverkar individer på olika sätt, särskilt när det gäller kommunikation, socialt samspel och beteende. Syftet med lärdomsprovet är att synliggöra de aspekter i skolomgivningen som inverkar på lärandet och känslan av delaktighet hos barn med autismspektrumtillstånd i lågstadiet. Utgående från syftet formulerades två frågeställningar: Hurdana faktorer i skolomgivningen påverkar lärandet för barn med autismspektrumtillstånd, och hurdana faktorer i skolomgivningen påverkar känslan av delaktighet för barn med autismspektrumtillstånd? Som referensram för arbetet skapades en egen modell som fokuserar på omgivningen, då en sådan inte finns från tidigare. Referensramen innefattar fyra olika omgivningar och tillhörande omgivningskomponenter, dessa är fysisk, social, kulturell och institutionell. Tillvägagångssättet är en allmän litteraturstudie som följer riktlinjer för en forskningsöversikt. I arbetet inkluderas 12 artiklar som kvalitetsgranskats enligt Forsbergs & Wengströms (2015) riktlinjer. En deduktiv innehållsanalys gjordes på de inkluderade artiklarna. Resultaten visar att barns aktivitet och delaktighet är starkt beroende av olika omgivningsfaktorer, där både fysiska anpassningar, socialt stöd, kulturella förståelser och institutionella strukturer spelar avgörande roller. Vissa faktorer, som tillgång till strukturerad fysisk omgivning och socialt stöd från lärare och kamrater, visade sig ha särskilt stor påverkan på barnens förmåga att delta i skolans aktiviteter. Då en inkluderande skolomgivning skapas för barn med autismspektrumtillstånd är det avgörande att anpassa den fysiska, sociala, kulturella och institutionella omgivningen. Genom att göra sådana anpassningar kan man främja både lärande och känslan av delaktighet för dessa barn. Vidare understryks behovet av att skolpersonal och beslutsfattare beaktar dessa faktorer i utformningen av skolomgivningar som stöder alla elever, särskilt de med autismspektrumtillstånd.