Vaikuttajamarkkinoinnin ABC
Mäkirinta, Jonna (2025)
Mäkirinta, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079558
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia vaikuttajamarkkinointia sosiaalisessa mediassa ja miten vaikuttajat tuottavat kaupallisia yhteistöitä sosiaalisen median kautta. Tutkittiin myös pienyritysten markkinointia ja miten he voisivat tehostaa omaa markkinointiaan. Opinnäytetyöni teoriaosuus koostui kolmesta isommasta aihealueesta; vaikuttajamarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta ja pienyritysten markkinoinnista. Vaikuttajamarkkinoinnin osiossa käsiteltiin vaikuttajan tekemää markkinointia, miten valita oikea vaikuttaja sekä vaikuttajamarkkinoinnin lainsäädäntöä. Sosiaalisen median aihealueessa käsiteltiin markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median kanavia. Pienyritysten markkinoinnissa käsiteltiin miten markkinoida pienyrityksessä sekä pienyritysten markkinoinnin kompastuskivet. Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Teoriaosuuden lisäksi toteutin kyselytutkimuksen Satakunnan ammattikorkeakoulun yrittäjän tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen avulla halusin selvittää yksityishenkilöiden ostokäyttäytymistä sosiaalisessa mediassa, seuraavatko he sosiaalisen median vaikuttajia sekä miten pienyritykset markkinoivat ja hyödyntävätkö he vaikuttajamarkkinointia omassa markkinoinnissaan.
Teoriaosuuden lisäksi toteutin kyselytutkimuksen Satakunnan ammattikorkeakoulun yrittäjän tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen avulla halusin selvittää yksityishenkilöiden ostokäyttäytymistä sosiaalisessa mediassa, seuraavatko he sosiaalisen median vaikuttajia sekä miten pienyritykset markkinoivat ja hyödyntävätkö he vaikuttajamarkkinointia omassa markkinoinnissaan.