Yhteistyökumppaneiden merkitys tapahtuman markkinoinnissa : case VIBE-hyvinvointitapahtuma
Perkiö, Neea (2025)
Perkiö, Neea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069449
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin yhteistyökumppaneiden vaikutuksia tapahtuman markkinointiin tapahtumanjärjestäjän näkökulmasta. Aiempi tutkimus on keskittynyt sponsoroivan yrityksen hyötyihin, joten aiheeseen liittyvä kirjallisuus tai koottu tieto on rajallista. Tämä tekee tutkimuksesta sekä tarpeellisen että ajankohtaisen.
Työn päätavoitteena oli selvittää, miten yhteistyökumppanit voivat vaikuttaa tapahtuman markkinointiin. Erityisesti tarkasteltiin, miten yhteistyökumppaneiden mukanaolo vaikuttaa osallistumispäätökseen, tapahtumasta muodostuvaan mielikuvaan sekä miten kumppanit voivat vaikuttaa markkinointiviestinnän tavoittavuuteen. Tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotuksia toimeksiantajan tulevien VIBE-tapahtumien yhteistyökumppanuuksien kehittämiseen ja hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Tampereen Kulttuurikamari Oy:lle. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä kvantitatiivisia menetelmiä, ja tutkimusmenetelmiksi valittiin kyselytutkimus sekä markkinointidatan analyysi. Kyselytutkimus toteutettiin osana VIBEtapahtuman kävijäkyselyä. Markkinointidatan analyysissä tarkasteltiin jaettujen kategorioiden mukaisesti valitun päämarkkinointikanavan, VIBE:n Instagram-tilin julkaisujen tavoittavuutta, sitoutumista ja seuraajamäärän kasvua. Monimenetelmällinen lähestymistapa mahdollisti luotettavan kokonaiskuvan yhteistyökumppaneiden vaikutuksista markkinointiin.
Tutkimuksessa saavutettiin asetetut tavoitteet. Tulokset osoittavat, että yhteistyökumppaneilla on merkittävä rooli tapahtuman markkinoinnissa ja heidän osallistumisensa voi tukea markkinoinnin onnistumista monin eri tavoin. Opinnäytetyö tarjoaa käytännönläheisen tarkastelun ja ajankohtaista tietoa, miten yhteistyökumppaneita voidaan hyödyntää tehokkaammin markkinointistrategiassa ja kuinka niiden avulla voidaan vahvistaa tapahtuman brändiä. Työ tarjoaa myös konkreettista tietoa yhteistyökumppaneiden roolin optimoimiseksi ja siitä, millaiset yhteistyökumppanit ja markkinointisisällöt toimivat parhaiten kohderyhmän tavoittamisessa tämän tutkimuksen perusteella. Tutkimustuloksilla on laajaa soveltamispotentiaalia. Erityisesti tutkimus voi auttaa uusia tapahtumia hyödyntämään yhteistyökumppaneita aina tapahtuman lanseerauksesta jälkimarkkinointiin asti.
Työn päätavoitteena oli selvittää, miten yhteistyökumppanit voivat vaikuttaa tapahtuman markkinointiin. Erityisesti tarkasteltiin, miten yhteistyökumppaneiden mukanaolo vaikuttaa osallistumispäätökseen, tapahtumasta muodostuvaan mielikuvaan sekä miten kumppanit voivat vaikuttaa markkinointiviestinnän tavoittavuuteen. Tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotuksia toimeksiantajan tulevien VIBE-tapahtumien yhteistyökumppanuuksien kehittämiseen ja hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Tampereen Kulttuurikamari Oy:lle. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä kvantitatiivisia menetelmiä, ja tutkimusmenetelmiksi valittiin kyselytutkimus sekä markkinointidatan analyysi. Kyselytutkimus toteutettiin osana VIBEtapahtuman kävijäkyselyä. Markkinointidatan analyysissä tarkasteltiin jaettujen kategorioiden mukaisesti valitun päämarkkinointikanavan, VIBE:n Instagram-tilin julkaisujen tavoittavuutta, sitoutumista ja seuraajamäärän kasvua. Monimenetelmällinen lähestymistapa mahdollisti luotettavan kokonaiskuvan yhteistyökumppaneiden vaikutuksista markkinointiin.
Tutkimuksessa saavutettiin asetetut tavoitteet. Tulokset osoittavat, että yhteistyökumppaneilla on merkittävä rooli tapahtuman markkinoinnissa ja heidän osallistumisensa voi tukea markkinoinnin onnistumista monin eri tavoin. Opinnäytetyö tarjoaa käytännönläheisen tarkastelun ja ajankohtaista tietoa, miten yhteistyökumppaneita voidaan hyödyntää tehokkaammin markkinointistrategiassa ja kuinka niiden avulla voidaan vahvistaa tapahtuman brändiä. Työ tarjoaa myös konkreettista tietoa yhteistyökumppaneiden roolin optimoimiseksi ja siitä, millaiset yhteistyökumppanit ja markkinointisisällöt toimivat parhaiten kohderyhmän tavoittamisessa tämän tutkimuksen perusteella. Tutkimustuloksilla on laajaa soveltamispotentiaalia. Erityisesti tutkimus voi auttaa uusia tapahtumia hyödyntämään yhteistyökumppaneita aina tapahtuman lanseerauksesta jälkimarkkinointiin asti.