Oheispalvelut festivaalikokemuksen ytimessä : mitä z-sukupolvi arvostaa? Case Blockfest
Vänskä, Titta (2025)
Vänskä, Titta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069448
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin oheispalveluiden merkitystä festivaalikokemuksessa keskittyen z-sukupolven näkökulmaan. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia lisäpalveluita kohdefestivaalin kävijät toivovat, miten nämä palvelut vaikuttavat tapahtuman kokonaiskokemukseen ja millaisia kehitysehdotuksia kohderyhmällä on festivaalipalveluiden suhteen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Blockfest-festivaalia järjestävä Live Nation Finland Oy.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin ryhmähaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kahdeksan 18–27-vuotiasta festivaalikävijää, jotka kontaktoitiin Instagramin kautta jaettavan Webropol-kyselyn kautta. Aineisto analysoitiin sisällöanalyysin keinoin, ja analyysissä keskityttiin kolmeen pääteemaan: festivaalikokemuksen muodostumiseen, lisäpalveluiden merkitykseen sekä uusiin ideoihin.
Tulosten perusteella oheispalvelut nähtiin olennaisena osana kokonaisvaltaista festivaalikokemusta. Ne vaikuttivat haastateltavien mukaan suoraan tapahtuman viihtyisyyteen, sujuvuuteen ja elämyksellisyyteen. Haastateltavat nostivat esiin erityisesti laadukkaan ruokatarjonnan, rentoutumisalueet ja mahdollisuuden osallistua erilaisiin aktiviteetteihin. Moni koki, että oheispalveluilla oli merkittävä rooli festivaalitunnelman rakentamisessa ja yksilöllisen kokemuksen syntymisessä. Kehittämiskohteena mainittiin palveluista viestiminen, digitaalisten työkalujen hyödyntäminen sekä entistä osallistavampien palveluiden tarjoaminen. Tulokset osoittivat, että z-sukupolvi arvostaa festivaaleilla erityisesti kokonaisvaltaisuutta, yhteisöllisyyttä ja mahdollisuutta vaikuttaa omaan tapahtumakokemukseensa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin ryhmähaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kahdeksan 18–27-vuotiasta festivaalikävijää, jotka kontaktoitiin Instagramin kautta jaettavan Webropol-kyselyn kautta. Aineisto analysoitiin sisällöanalyysin keinoin, ja analyysissä keskityttiin kolmeen pääteemaan: festivaalikokemuksen muodostumiseen, lisäpalveluiden merkitykseen sekä uusiin ideoihin.
Tulosten perusteella oheispalvelut nähtiin olennaisena osana kokonaisvaltaista festivaalikokemusta. Ne vaikuttivat haastateltavien mukaan suoraan tapahtuman viihtyisyyteen, sujuvuuteen ja elämyksellisyyteen. Haastateltavat nostivat esiin erityisesti laadukkaan ruokatarjonnan, rentoutumisalueet ja mahdollisuuden osallistua erilaisiin aktiviteetteihin. Moni koki, että oheispalveluilla oli merkittävä rooli festivaalitunnelman rakentamisessa ja yksilöllisen kokemuksen syntymisessä. Kehittämiskohteena mainittiin palveluista viestiminen, digitaalisten työkalujen hyödyntäminen sekä entistä osallistavampien palveluiden tarjoaminen. Tulokset osoittivat, että z-sukupolvi arvostaa festivaaleilla erityisesti kokonaisvaltaisuutta, yhteisöllisyyttä ja mahdollisuutta vaikuttaa omaan tapahtumakokemukseensa.