Brändikirja Buddy Program-opiskelijaohjelmalle
Haakana, Siiri (2025)
Haakana, Siiri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079628
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ruotsalaisen Linnékåren-opiskelijajärjestön Buddy Program opiskelijaohjelman brändi-identiteetin kehittämistä täydentämällä sen puuttuvia elementtejä palvelubrändiä luotavaa brändikirjaa varten. Lopputuotoksena syntyy brändikirja, joka taltioi ohjelman ytimen sekä ohjelman sisäiseen, että ulkoiseen viestintään liittyviä ohjeita.
Opinnäytetyön päätutkimuskysymystä: ”Millainen on hyvä brändikirja Buddy Programille?” tukevat alakysymykset: ”Mitä brändit ja brändikirjat ovat?” sekä ”Miltä kilpailijoiden brändit näyttävät?”. Kysymyksiä lähestytään kirjallisuuskatsausten sekä tutkimusmenetelmien avulla.
Produktiivisessa opinnäytetyössä hyödynnetään kvalitatiivisia- eli laadullisia tutkimusmenetelmiä, joita ovat havainnointi, vertailu sekä sisällönanalyysi. Havainnointia sekä vertailua hyödynnetään samanaikaisesti tarkasteltaessa kilpailijoiden brändi-ilmeiden ilmentyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi havainnointia hyödynnetään tarkasteltaessa ruotsalaisten opiskelijoiden sosiaalisen median käyttöön liittyviä tottumuksia, jotta ohjelman mainonnalle suotuisimmat sosiaalisen median alustat löytyisivät. Sisällönanalyysi keskittyy analysoimaan kilpailijoiden brändikirjoja sekä graafisia ohjeistoja.
Työn tavoitteena oli luoda asiakkaalle selkeä sekä kattava kokonaisuus brändinhallintaan liittyviä ohjeita sekä suosituksia. Brändikirja kokoaa yhteen esimerkiksi brändi-identiteetin ja sen soveltamisen ohjelmaan, kommunikaatiostrategioita avustamaan viestinnän kohdentamisessa opiskelijoille sekä graafisen ohjeiston tukemaan visuaalista viestintää eri alustoilla. The objective of this thesis was to examine the development of a brand identity for the Buddy Program student programme, which is organised by a Swedish student union named Linnaeus Union in Växjö and Kalmar, as well as completion of missing brand identity elements for a service brand. The objective of the final production was to create a clear and comprehensive brand book, which captures the essence of the programme and provides guidelines for both internal and external communication.
The main research question of the thesis was: “What makes a good brand book for Buddy Program?”. This was supported by two sub-questions: “What are brands and brand books?” and “What do the competitors’ brands look like?”. These questions were approached through literature reviews and research methods.
Qualitative research methods used in this productive thesis were observation, comparison and content analysis. Observation and comparison were used simultaneously to examine how competitors’ brand identities appear on social media. Additionally, observation was used independently to analyse social media usage of Swedish higher education students to determine the most suitable advertising platforms for the programme. Content analysis focused on examining competitors’ brand books and visual guides.
In conclusion the brand book is a collection of guidelines for brand management and recommendations for the client. It consists of brand’s key elements such as brand identity and its application within the programme, communication strategies to aid in targeted messaging towards students and visual guidelines to support visual communication.
Opinnäytetyön päätutkimuskysymystä: ”Millainen on hyvä brändikirja Buddy Programille?” tukevat alakysymykset: ”Mitä brändit ja brändikirjat ovat?” sekä ”Miltä kilpailijoiden brändit näyttävät?”. Kysymyksiä lähestytään kirjallisuuskatsausten sekä tutkimusmenetelmien avulla.
Produktiivisessa opinnäytetyössä hyödynnetään kvalitatiivisia- eli laadullisia tutkimusmenetelmiä, joita ovat havainnointi, vertailu sekä sisällönanalyysi. Havainnointia sekä vertailua hyödynnetään samanaikaisesti tarkasteltaessa kilpailijoiden brändi-ilmeiden ilmentyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi havainnointia hyödynnetään tarkasteltaessa ruotsalaisten opiskelijoiden sosiaalisen median käyttöön liittyviä tottumuksia, jotta ohjelman mainonnalle suotuisimmat sosiaalisen median alustat löytyisivät. Sisällönanalyysi keskittyy analysoimaan kilpailijoiden brändikirjoja sekä graafisia ohjeistoja.
Työn tavoitteena oli luoda asiakkaalle selkeä sekä kattava kokonaisuus brändinhallintaan liittyviä ohjeita sekä suosituksia. Brändikirja kokoaa yhteen esimerkiksi brändi-identiteetin ja sen soveltamisen ohjelmaan, kommunikaatiostrategioita avustamaan viestinnän kohdentamisessa opiskelijoille sekä graafisen ohjeiston tukemaan visuaalista viestintää eri alustoilla.
The main research question of the thesis was: “What makes a good brand book for Buddy Program?”. This was supported by two sub-questions: “What are brands and brand books?” and “What do the competitors’ brands look like?”. These questions were approached through literature reviews and research methods.
Qualitative research methods used in this productive thesis were observation, comparison and content analysis. Observation and comparison were used simultaneously to examine how competitors’ brand identities appear on social media. Additionally, observation was used independently to analyse social media usage of Swedish higher education students to determine the most suitable advertising platforms for the programme. Content analysis focused on examining competitors’ brand books and visual guides.
In conclusion the brand book is a collection of guidelines for brand management and recommendations for the client. It consists of brand’s key elements such as brand identity and its application within the programme, communication strategies to aid in targeted messaging towards students and visual guidelines to support visual communication.