Vaikuttajien rooli poliittisessa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa
Kurisjärvi, Riina (2025)
Kurisjärvi, Riina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079641
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee sosiaalisen median vaikuttajien roolia poliittisessa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa erityisesti nuorten näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka vaikuttajat tavoittavat yleisönsä poliittisilla ja yhteiskunnallisilla viesteillä, mitkä tekijät tekevät heidän viestinnästään vaikuttavaa, sekä millaisia mahdollisuuksia ja haasteita sosiaalinen media tarjoaa poliittisena vaikuttamiskanavana.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistona hyödynnettiin vuoden 2025 alue- ja kuntavaaleihin liittyvää somekeskustelua sekä vaikuttajien kannanottoja ennen vaalipäivää. Lähteinä käytettiin ajankohtaisia raportteja, uutisia ja tieteellisiä julkaisuja.
Tutkimuksen perusteella vaikuttajaviestintä näyttäytyy tehokkaana keinona tavoittaa nuoria ja herättää kiinnostusta yhteiskunnallisiin aiheisiin. Vaikuttajien viestintä on usein tunteisiin vetoavaa, samaistuttavaa ja vuorovaikutteista, mikä tekee vaikeistakin teemoista ymmärrettävämpiä. Sosiaalinen media mahdollistaa laajan näkyvyyden, mutta sen algoritmit ja nopeasti vaihtuvat trendit voivat samalla kaventaa keskustelun monipuolisuutta ja vahvistaa vastakkainasetteluja. Vaikka vaikuttajilla on potentiaalia toimia merkittävinä yhteiskunnallisina keskustelijoina, ilmiö on yhä kehittyvä ja vaatii lisää tutkimusta - erityisesti vaikuttajien läpinäkyvyyden ja eettisten rajojen osalta.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistona hyödynnettiin vuoden 2025 alue- ja kuntavaaleihin liittyvää somekeskustelua sekä vaikuttajien kannanottoja ennen vaalipäivää. Lähteinä käytettiin ajankohtaisia raportteja, uutisia ja tieteellisiä julkaisuja.
Tutkimuksen perusteella vaikuttajaviestintä näyttäytyy tehokkaana keinona tavoittaa nuoria ja herättää kiinnostusta yhteiskunnallisiin aiheisiin. Vaikuttajien viestintä on usein tunteisiin vetoavaa, samaistuttavaa ja vuorovaikutteista, mikä tekee vaikeistakin teemoista ymmärrettävämpiä. Sosiaalinen media mahdollistaa laajan näkyvyyden, mutta sen algoritmit ja nopeasti vaihtuvat trendit voivat samalla kaventaa keskustelun monipuolisuutta ja vahvistaa vastakkainasetteluja. Vaikka vaikuttajilla on potentiaalia toimia merkittävinä yhteiskunnallisina keskustelijoina, ilmiö on yhä kehittyvä ja vaatii lisää tutkimusta - erityisesti vaikuttajien läpinäkyvyyden ja eettisten rajojen osalta.