Ekologinen vaatemuotoilu toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : Opetuksen suunnittelun tiekartta
Busk, Ann-Sofie (2025)
Busk, Ann-Sofie
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079686
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ohjeistuskonsepti, jota voidaan käyttää opetuksen suunnittelun työvälineenä ekologisen vaatemuotoilun opintosisällöissä. Konsepti suunniteltiin ruotsalaiselle Muotoilu- ja ompelutekniselle koulutusohjelmalle, joka on toisen asteen ammatillista koulutusta. Koulutusohjelman uusi opetussuunnitelma astuu voimaan syksyllä 2025.
Opinnäytetyön tietopohjaksi valittiin muotisuunnittelu- ja ompelu- opintojakson osaamistavoitteita, kiertotaloutta edistäviä muotoilustrategisia ohjeistuksia ja sekä muotoilun menetelmiä. Näiden valinta perustui tutkimuskysymykseen - miten kiertotalousperusteista vaatemuotoilua voidaan soveltaen toteuttaa toisen asteen vaatetusalan ammatillisessa koulutuksessa? Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vaatemuotoilu- ja ompeluopintojaksoa, siltä osin kun ne sivusivat ekosuunnitteludirektiivin tavoitteita. Tarkasteltavaksi otettiin seuraavat teemat: tekstiilimateriaali; vaatehuolto ja korjaus; käyttöä kestävä vaate; dokumentointi ja kriiittinen ote.
Tässä opinnäytetyössä kerättiin aineistoa vertaisasiantuntijoilta iteratiivisena palautteena. Fasilitoidussa työpajassa pohdittiin yhteiskehittämällä valittuja teemoja sekä aineistoa kerättiin aivoriihikirjoittamisen avulla. Aineistoa käsiteltiin samankaltaisuuskaavion avulla ja tuotettiin abduktiivisellä päättelyllä muotoon, jota voitiin hyödyntää konseptin suunnittelussa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin opetuksen suunnittelun tueksi ohjeistuskonsepti, joka toimii tiekarttana vastuullisempaan vaatemuotoiluun. Siihen sisällytettiin aiheaihioita, joilla pidennetään vaatteiden käyttöikää, lisätään materiaaliresurssien kierrättämistä ja hyödyntämistä sekä käyttöä kestävien vaatteiden eri vaatimuksia. Lisäksi konseptiin tuotiin muotoiluajattelun menetelmiä. The purpose of the study was to produce concept for teaching planning which includes ecological principles of clothing design. The concept was designed for Swedish Design and sewing technical vocational education. The curriculum of the new training program will start in autumn 2025.
In this thesis the literature review consisted of the curriculum of fashion design and sewing course, design strategies that promote the circular economy and design methods. The selection was based on the research question which was – in which way in vocational education the circular clothing design methods can be applied? The thesis delimited to touch the curriculum of the training program in that respect the eco-design requirement of the textile strategy was suitable. The themes like textile material, care and repair, wear resistant clothes and documentation and the critical approach was pointed out.
The methods used for data collection take place in co-creation workshop with peer experts. The workshop was facilitated with design thinking methods. The material was processed with an affinity diagram, and it was produced with abductive reasoning. The produced material was used in the concept of teaching planning.
The outcome of the study was the concept which act like a roadmap in planning of teaching with subject sustainable clothing design. The concept includes subjects like long-living clothes, increasing the recycling of textile materials and its efficiency and the requirement of the wear resistant clothes.
Opinnäytetyön tietopohjaksi valittiin muotisuunnittelu- ja ompelu- opintojakson osaamistavoitteita, kiertotaloutta edistäviä muotoilustrategisia ohjeistuksia ja sekä muotoilun menetelmiä. Näiden valinta perustui tutkimuskysymykseen - miten kiertotalousperusteista vaatemuotoilua voidaan soveltaen toteuttaa toisen asteen vaatetusalan ammatillisessa koulutuksessa? Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vaatemuotoilu- ja ompeluopintojaksoa, siltä osin kun ne sivusivat ekosuunnitteludirektiivin tavoitteita. Tarkasteltavaksi otettiin seuraavat teemat: tekstiilimateriaali; vaatehuolto ja korjaus; käyttöä kestävä vaate; dokumentointi ja kriiittinen ote.
Tässä opinnäytetyössä kerättiin aineistoa vertaisasiantuntijoilta iteratiivisena palautteena. Fasilitoidussa työpajassa pohdittiin yhteiskehittämällä valittuja teemoja sekä aineistoa kerättiin aivoriihikirjoittamisen avulla. Aineistoa käsiteltiin samankaltaisuuskaavion avulla ja tuotettiin abduktiivisellä päättelyllä muotoon, jota voitiin hyödyntää konseptin suunnittelussa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin opetuksen suunnittelun tueksi ohjeistuskonsepti, joka toimii tiekarttana vastuullisempaan vaatemuotoiluun. Siihen sisällytettiin aiheaihioita, joilla pidennetään vaatteiden käyttöikää, lisätään materiaaliresurssien kierrättämistä ja hyödyntämistä sekä käyttöä kestävien vaatteiden eri vaatimuksia. Lisäksi konseptiin tuotiin muotoiluajattelun menetelmiä.
In this thesis the literature review consisted of the curriculum of fashion design and sewing course, design strategies that promote the circular economy and design methods. The selection was based on the research question which was – in which way in vocational education the circular clothing design methods can be applied? The thesis delimited to touch the curriculum of the training program in that respect the eco-design requirement of the textile strategy was suitable. The themes like textile material, care and repair, wear resistant clothes and documentation and the critical approach was pointed out.
The methods used for data collection take place in co-creation workshop with peer experts. The workshop was facilitated with design thinking methods. The material was processed with an affinity diagram, and it was produced with abductive reasoning. The produced material was used in the concept of teaching planning.
The outcome of the study was the concept which act like a roadmap in planning of teaching with subject sustainable clothing design. The concept includes subjects like long-living clothes, increasing the recycling of textile materials and its efficiency and the requirement of the wear resistant clothes.