Bränditarina uintiurheiluseura Cetukselle
Sarin, Elina (2025)
Sarin, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089835
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi bränditarina uintiurheiluseura Cetukselle. Bränditarina tehtiin seuran 20-vuotisjuhlan kunniaksi.
Opinnäytetyön päätavoite oli tehdä bränditarina uintiurheiluseura Cetukselle PowerPoint-esityksen muodossa. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja mielenkiintoinen bränditarina, joka kertoo seuran perustamisesta, nykyisestä toiminnasta, arvoista, missiosta ja visiosta. Rajauksen ulkopuolelle jäi viestintä- ja brändistrategian laajempi kehittäminen.
Tietoperustassa käsiteltiin brändin, bränditarinan sekä tarinan määritelmiä. Lisäksi siinä tutkittiin, miten tarinankerronta vaikuttaa kuluttajiin. Kirjallisuuden mukaan tarinankerronta herättää kuluttajissa myönteisiä kognitiivisia ja emotionaalisia reaktioita, parantaa brändin muistettavuutta ja vahvistaa positiivisia brändimielikuvia.
Tietoperustassa tutkittiin myös, miten vaikuttava bränditarina rakennetaan. Kirjallisuuden mukaan vaikuttava bränditarina sisältää yrityksen arvot, mission, vision, selkeän ydinviestin, vähintään kaksi hahmoa, visuaalisia elementtejä sekä jännittävän juonen. Lisäksi vaikuttavan bränditarinan tulisi olla autenttinen ja ytimekäs.
Tuotoksen tekeminen aloitettiin perehtymällä uintiurheiluseura Cetuksen materiaaleihin, esimerkiksi verkkosivuihin ja strategiaan. Cetuksen toiminnanjohtajalta saatiin lisää materiaaleja, kuten lehtileikkeitä ja haastateltavien yhteistietoja. Bränditarinaa varten haastateltiin entistä puheenjohtajaa ja seuralaisia. Näiden tietojen pohjalta rakennettiin PowerPoint-esitys.
Päätavoite toteutui, sillä tuotoksena syntyi bränditarina PowerPoint-esityksen muodossa. PowerPoint-esitykseen sisällytettiin Cetuksen syntytarina, arvot, missio, visio sekä nykyinen toiminta. Esitykseen lisättiin haastatteluista saatuja sitaatteja. Bränditarinaan sisällytettiin mahdollisuuksien mukaan elementtejä, jotka tulivat esille tietoperustassa. Tuotoksena syntyi selkeä bränditarina, joka sisältää vaikuttavan bränditarinan elementtejä. Cetus voi hyödyntää sitä viestinnässään ja markkinoinnissaan viestien arvoistaan ja toiminnastaan.
Opinnäytetyön päätavoite oli tehdä bränditarina uintiurheiluseura Cetukselle PowerPoint-esityksen muodossa. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja mielenkiintoinen bränditarina, joka kertoo seuran perustamisesta, nykyisestä toiminnasta, arvoista, missiosta ja visiosta. Rajauksen ulkopuolelle jäi viestintä- ja brändistrategian laajempi kehittäminen.
Tietoperustassa käsiteltiin brändin, bränditarinan sekä tarinan määritelmiä. Lisäksi siinä tutkittiin, miten tarinankerronta vaikuttaa kuluttajiin. Kirjallisuuden mukaan tarinankerronta herättää kuluttajissa myönteisiä kognitiivisia ja emotionaalisia reaktioita, parantaa brändin muistettavuutta ja vahvistaa positiivisia brändimielikuvia.
Tietoperustassa tutkittiin myös, miten vaikuttava bränditarina rakennetaan. Kirjallisuuden mukaan vaikuttava bränditarina sisältää yrityksen arvot, mission, vision, selkeän ydinviestin, vähintään kaksi hahmoa, visuaalisia elementtejä sekä jännittävän juonen. Lisäksi vaikuttavan bränditarinan tulisi olla autenttinen ja ytimekäs.
Tuotoksen tekeminen aloitettiin perehtymällä uintiurheiluseura Cetuksen materiaaleihin, esimerkiksi verkkosivuihin ja strategiaan. Cetuksen toiminnanjohtajalta saatiin lisää materiaaleja, kuten lehtileikkeitä ja haastateltavien yhteistietoja. Bränditarinaa varten haastateltiin entistä puheenjohtajaa ja seuralaisia. Näiden tietojen pohjalta rakennettiin PowerPoint-esitys.
Päätavoite toteutui, sillä tuotoksena syntyi bränditarina PowerPoint-esityksen muodossa. PowerPoint-esitykseen sisällytettiin Cetuksen syntytarina, arvot, missio, visio sekä nykyinen toiminta. Esitykseen lisättiin haastatteluista saatuja sitaatteja. Bränditarinaan sisällytettiin mahdollisuuksien mukaan elementtejä, jotka tulivat esille tietoperustassa. Tuotoksena syntyi selkeä bränditarina, joka sisältää vaikuttavan bränditarinan elementtejä. Cetus voi hyödyntää sitä viestinnässään ja markkinoinnissaan viestien arvoistaan ja toiminnastaan.