Aikuisen rooli lapsen leikissä: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Viilos, Venla (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089839
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii aikuisen roolia lapsen leikissä. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada kirjallisuuskatsauksen avulla käsitystä siitä, miten aikuinen vaikuttaa lapsen leikkiin. Kirjallisuuskatsauksessa pureudutaan myös esimerkiksi aikuisen osallisuuden merkitykseen leikin sisällössä. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on lisäksi saada ymmärrystä, millaisia erilaisia tapoja aikuiset voivat hyödyntää osallistuessaan leikkiin ja miten nämä toimintatavat vaikuttavat lapsen kehitykseen. Teoriapohjassa käydään läpi leikin merkitystä lapsen kehityksessä sekä sitä, mikä merkitys aikuisen osallistumisella leikkiin on. Työn tavoitteena on lisätä teoriatiedon kautta ymmärrystä leikin merkityksestä lapsen kehityksessä, jotta voidaan hahmottaa aikuisen osallistumisen vaikutus selkeämmin. Lisäksi tavoitteena on lisätä tietoa aikuisen roolin merkityksestä osana leikkiä. Opinnäytetyössä vastataan tutkimuskysymyksiin: Miten aikuisen osallistuminen vaikuttaa leikkiin? Miten aikuisen osallistuminen vaikuttaa leikin sisältöön? Mitä hyötyjä sekä haasteita aikuisen leikkiin osallistumisessa on? Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin kautta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että aikuisten tuoma tavoitteellisuus voi rikastuttaa leikin sisältöä ja tehdä siitä syvällisemmän kokemuksen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että on tärkeää, ettei aikuisen liiallinen kontrollointi estä lasten luovuutta tai vuorovaikutusta, vaan heille jää myös tilaa kehittää omia ideoita. Tämä viittaa siihen, että esimerkiksi pienillä lapsilla leikki voi yltyä vauhdikkaaksi, mutta aikuisen kuuluu seurata tilannetta ja antaa lapsille tilaa harjoitella vuorovaikutustaitoja itsenäisesti, samalla varmistaen tilanteen turvallisuuden. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että aikuisen osallistuminen leikkiin voi merkittävästi muuttaa lapsen tapaa kokea leikki ja tuoda leikkiin paljon hyviä vaikutteita.