Syömishäiriötä sairastavan nuoren vanhempien tukeminen
Löytty, Leona; Nieminen, Sonja (2025)
Löytty, Leona
Nieminen, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089850
Tiivistelmä
Syömishäiriöt ovat vakavia mielenterveyden häiriöitä. Syömishäiriöt alkavat usein jo nuorena ja voivat vaarantaa nuoren fyysisen ja psyykkisen kehityksen ja kasvun. Syömishäiriöt vaikuttavat usein myös sairastavan perheeseen ja usein myös sairastuneen vanhemmat tarvitsevat tukea.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kirjallisuuskatsaus syömishäiriötä sairastavan nuoren vanhempien tukemisesta, jossa käydään läpi, miten ammattilaiset voivat tukea syömishäiriötä sairastavan nuoren vanhempia. Tavoitteena oli tarjota selkeitä ohjeita terveydenhoitoalan ammattilaisille vanhempien tukemiseen, joita he voivat hyödyntää työssään syömishäiriötä sairastavan nuoren vanhempien kohtaamisessa.
Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tiedonhaku toteutettiin sähköisisesti useasta eri tietokannasta. Tutkimukseen valikoitui mukaan 8 alkuperäistutkimusta. Aineiston analysointi toteutettiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmilla oli usein vaikeuksia käsitellä syömishäiriöitä sekä vanhempien epävarmuudet nuoren tukemisessa saattoivat vaikuttaa nuoreen. Psykoedukaatio todettiin tehokkaaksi tavaksi lisätä vanhempien tietotaitoa ja luottamusta omiin kykyihin nuoren tukemisessa. Vanhemmille suunnatut tukimuodot, kuten psykoedukaatio ja taitopajat, keskittyivät vanhempien osaamisen lisäämiseen ja käytösmallien muuttamiseen. Oikea-aikaisen avun tärkeys nousi esille tuloksissa, vanhemmille tulisi olla tarjolla apua aikaisessa vaiheessa ja heitä tulisi kannustaa siihen.
Jatkotutkimusehdotuksena kirjallisuuskatsauksen myötä nousi esiin vanhempien tukemisen syventäminen esimerkiksi kyselytutkimusten avulla. Suomessa aihetta oli tutkittu vähän. Tulevaisuudessa paikallisen tutkimustiedon lisääminen voisi lisätä oleellisesti tietoa, jonka avulla vanhempia voitaisiin tukea paremmin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kirjallisuuskatsaus syömishäiriötä sairastavan nuoren vanhempien tukemisesta, jossa käydään läpi, miten ammattilaiset voivat tukea syömishäiriötä sairastavan nuoren vanhempia. Tavoitteena oli tarjota selkeitä ohjeita terveydenhoitoalan ammattilaisille vanhempien tukemiseen, joita he voivat hyödyntää työssään syömishäiriötä sairastavan nuoren vanhempien kohtaamisessa.
Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tiedonhaku toteutettiin sähköisisesti useasta eri tietokannasta. Tutkimukseen valikoitui mukaan 8 alkuperäistutkimusta. Aineiston analysointi toteutettiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmilla oli usein vaikeuksia käsitellä syömishäiriöitä sekä vanhempien epävarmuudet nuoren tukemisessa saattoivat vaikuttaa nuoreen. Psykoedukaatio todettiin tehokkaaksi tavaksi lisätä vanhempien tietotaitoa ja luottamusta omiin kykyihin nuoren tukemisessa. Vanhemmille suunnatut tukimuodot, kuten psykoedukaatio ja taitopajat, keskittyivät vanhempien osaamisen lisäämiseen ja käytösmallien muuttamiseen. Oikea-aikaisen avun tärkeys nousi esille tuloksissa, vanhemmille tulisi olla tarjolla apua aikaisessa vaiheessa ja heitä tulisi kannustaa siihen.
Jatkotutkimusehdotuksena kirjallisuuskatsauksen myötä nousi esiin vanhempien tukemisen syventäminen esimerkiksi kyselytutkimusten avulla. Suomessa aihetta oli tutkittu vähän. Tulevaisuudessa paikallisen tutkimustiedon lisääminen voisi lisätä oleellisesti tietoa, jonka avulla vanhempia voitaisiin tukea paremmin.
