Liikkumista edistävät tekijät ylipainoisilla koululaisilla : systemoitu kirjallisuuskatsaus
Rauhala, Jenni (2025)
Rauhala, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089852
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ylipainoisten koululaisten liikkumista edistäviä tekijöitä. Tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät lisäävät ylipainoisten koululaisten liikkumista.
Kirjallisuushaku toteutettiin Cinahl- ja PubMed-tietokannoissa tarkoin rajatuin kriteerein. Lopulliseen katsaukseen valikoitui kuusi tieteellistä tutkimusta. Analyysissä tunnistettiin useita liikkumista edistäviä tekijöitä, kuten perheen ja vertaistuen merkitys, fyysisen lukutaidon kehittäminen, hyväksyvän ympäristön luominen sekä innovatiivisten menetelmien, kuten virtuaalitodellisuuskoulutuksen, hyödyntäminen. Tulokset osoittivat, että vanhempien tuki ja konkreettiset teot, kuten yhteiset liikunta-aktiviteetit, lasten kannustaminen ja osallistuminen, olivat keskeisessä roolissa liikkumisen lisäämisessä. Vertaistukiryhmät helpottivat liikkumiseen liittyviä pelkoja, kuten arvostelun ja kiusaamisen pelkoa. Lisäksi liikuntaohjelmien tulisi olla lapsilähtöisiä, ei-kilpailullisia ja tarjota positiivisia kokemuksia liikkumisesta. Sukupuolten väliset erot liikkumismieltymyksissä tulisi myös huomioida suunnittelussa.
Johtopäätöksenä liikkumisen edistäminen ylipainoisilla lapsilla vaatii kokonaisvaltaista tukea perheiltä, kouluilta ja yhteisöiltä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää interventioiden ja liikuntamahdollisuuksien suunnittelussa. The thesis examined factors that promote physical activity among overweight schoolchildren. The aim was to determine what kinds of factors increase the physical activity of overweight schoolchildren.
The literature search was conducted in the Cinahl and PubMed databases using strictly defined criteria. The final review included six scientific studies. The analysis identified several factors that promote physical activity, such as the importance of family and peer support, the development of physical literacy, the creation of an accepting environment, and the use of innovative methods, such as virtual reality training.
The results showed that parental support and concrete actions, such as shared physical activities, encouragement, and participation, played a key role in increasing physical activity. Peer support groups helped alleviate fears related to physical activity, such as the fear of judgment and bullying. Additionally, physical activity programs should be child-centered, non-competitive, and provide positive experiences of movement. Gender differences in physical activity preferences should also be considered in program design.
In conclusion, promoting physical activity among overweight children requires comprehensive support from families, schools, and communities. The findings of this thesis can be utilized in the planning of interventions and physical activity opportunities
Kirjallisuushaku toteutettiin Cinahl- ja PubMed-tietokannoissa tarkoin rajatuin kriteerein. Lopulliseen katsaukseen valikoitui kuusi tieteellistä tutkimusta. Analyysissä tunnistettiin useita liikkumista edistäviä tekijöitä, kuten perheen ja vertaistuen merkitys, fyysisen lukutaidon kehittäminen, hyväksyvän ympäristön luominen sekä innovatiivisten menetelmien, kuten virtuaalitodellisuuskoulutuksen, hyödyntäminen. Tulokset osoittivat, että vanhempien tuki ja konkreettiset teot, kuten yhteiset liikunta-aktiviteetit, lasten kannustaminen ja osallistuminen, olivat keskeisessä roolissa liikkumisen lisäämisessä. Vertaistukiryhmät helpottivat liikkumiseen liittyviä pelkoja, kuten arvostelun ja kiusaamisen pelkoa. Lisäksi liikuntaohjelmien tulisi olla lapsilähtöisiä, ei-kilpailullisia ja tarjota positiivisia kokemuksia liikkumisesta. Sukupuolten väliset erot liikkumismieltymyksissä tulisi myös huomioida suunnittelussa.
Johtopäätöksenä liikkumisen edistäminen ylipainoisilla lapsilla vaatii kokonaisvaltaista tukea perheiltä, kouluilta ja yhteisöiltä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää interventioiden ja liikuntamahdollisuuksien suunnittelussa.
The literature search was conducted in the Cinahl and PubMed databases using strictly defined criteria. The final review included six scientific studies. The analysis identified several factors that promote physical activity, such as the importance of family and peer support, the development of physical literacy, the creation of an accepting environment, and the use of innovative methods, such as virtual reality training.
The results showed that parental support and concrete actions, such as shared physical activities, encouragement, and participation, played a key role in increasing physical activity. Peer support groups helped alleviate fears related to physical activity, such as the fear of judgment and bullying. Additionally, physical activity programs should be child-centered, non-competitive, and provide positive experiences of movement. Gender differences in physical activity preferences should also be considered in program design.
In conclusion, promoting physical activity among overweight children requires comprehensive support from families, schools, and communities. The findings of this thesis can be utilized in the planning of interventions and physical activity opportunities